spaarlamp

Beste spaarlamp blijkt ook goedkoopste

Bouwmarkt Hornbach voorbereid op toekomst lichtbronnen

Wie wil besparen op huisverlichting, doet er verstandig aan spaarlampen in te slaan. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat huishoudens dankzij deze lichtbron tot bijna vijf keer zo goedkoop uit kunnen zijn. Ook de afzonderlijk beschikbare ‘lichtbronnen’ werden onder de loep genomen. De bij bouwmarkt Hornbach verkrijgbare Calex Ultraslim Mini Spaarlamp 11W (€ 2,95) rolde als beste uit de test. Opvallend is dat deze spaarlamp ook nog eens een van de goedkoopste op de markt is.

“Het is bekend dat de milieuvriendelijkheid en levensduur de sterke punten zijn van de spaarlamp, maar opvallend is dat het kostenverschil op lange termijn zo groot is”, wijst marketingmanager Michel van Slingerland op de onderzoeksresultaten, die aantonen dat een spaarlamp – omgerekend naar een periode van tien jaar – met afstand de voordeligste lichtbron is: gemiddeld slechts € 26,50. “Vergeleken met respectievelijk een gloei-, halogeen- en ledlamp is dat bijna vijf, vier en twee keer zo voordelig. Dus een spaarlamp is niet alleen een milieuvriendelijker alternatief, maar ook beter voor de portemonnee. Je slaat dus twee vliegen in één klap.”

Over de snelle ontwikkeling op het gebied van ledlampen zegt Van Slingerland dat goede
ledlampen die aan de juiste lichtopbrengst voldoen, nog erg duur zijn. “De spaarlamp is dan ook nog steeds het beste alternatief voor de gloeilamp.”

Ook goed nieuws voor gloeilampfans
De onderzoeksresultaten van de Consumentenbond staven de ontwikkeling dat het licht nu echt dooft voor de vertrouwde gloeilamp; vanaf komend voorjaar mogen er alleen nog gloeilampen van minder dan 25 watt worden gemaakt. Bouwmarkt annex tuincentrum Hornbach speelt met een ruim assortiment aan energiezuinige lampen in op deze historische ontwikkeling. De bouwmarktketen heeft de vele alternatieven voor de ‘weggooilampjes’ uitgebreid voor het voetlicht gebracht tijdens de najaarsshows in alle vestigingen. Van de kogel-, kaars- en staaf-, tot de reflector-, globe- en buislamp (ofwel, de ‘Tornado’-spaarlamp). Voor wie ondanks al deze alternatieven erg gehecht is aan de gloeilamp, heeft Van Slingerland goed nieuws: “We hebben ook (dimbare) spaarlampen in gloeilampvorm! Tegen een vaste lage prijs van € 2,79 per stuk.”

Het is bekend dat de milieuvriendelijkheid en levensduur de sterke punten zijn van de spaarlamp, maar opvallend is dat het kostenverschil op lange termijn zo groot is.
Michel van Slingerland, marketingmanager bij Hornbach Nederland

vanhulzen•gummo•kicks
Tom Lebrechthausen
Telefoon:071 - 560 20 60 / 06 - 5430 5163
E-mail:hornbach@vhgk.nl
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 17.000 medewerkers. In Nederland bestaat HORNBACH nu twintig jaar en telt het inmiddels dertien vestigingen. HORNBACH won in 2016 voor de elfde keer de Retail Jaarprijs, in de categorie `Beste Bouwmarkt van Nederland’. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).