Grootste bouwmarkt van Nederland open

Komst megawinkel economische impuls omgeving Breda

Hornbach heeft vandaag in Breda de grootste bouwmarkt van Nederland geopend. De van oorsprong Duitse keten investeert ruim 30 miljoen euro in de vier voetbalvelden grote bouwmarkt. Met deze nieuwe vestiging staat de teller in Nederland op negen. De ambities van de keten reiken echter veel verder: “Ons uiteindelijke doel is twintig tot vijfentwintig vestigingen verspreid over heel Nederland”, aldus directeur Nederland Evert de Goede.

“We vinden het belangrijk te blijven investeren en zijn er dan ook trots op dat het is gelukt om, in deze voor de branche roerige tijd, een negende Nederlandse vestiging te realiseren”, aldus Evert de Goede, directeur van Hornbach Nederland. De keten heeft zich ook de afgelopen tijd kunnen handhaven. “We hebben de nullijn behouden. En dat is een prima resultaat voor de onrustige jaren die onze sector kent.”
De stabiliteit komt volgens De Goede voort uit het feit dat het concern met 132 bouwmarkten in negen Europese landen grote schaalvoordelen kent. “De vaste lage prijzen zorgen ervoor dat klanten ons ook in deze tijd weten te vinden. Prijs is meer dan ooit een belangrijk issue. Tegelijkertijd willen klanten kwaliteit, expertise en ruime voorraden. Wij willen op al deze aspecten scoren en steken veel tijd in scholing en het aanhouden van een enorme voorraad.”

Economische impuls

In Breda investeert de bouwmarktketen meer dan 30 miljoen euro. Met de nieuwe vestiging creëert Hornbach 150 directe arbeidsplaatsen. En indirect nog eens 150 arbeidsplaatsen via dienstverleners als catering-, schoonmaak- en beveiligingsbedrijven.
Onderscheidend is de bouwmaterialendrive-in, waar doe-het-zelvers direct spullen in hun aanhangwagen kunnen laden. Hornbach introduceert dit begrip in Nederland en heeft al sinds 2003 ervaring met dit concept. Het principe van de drive-in is dat professionals en consumenten met hun vrachtauto, aanhanger of busje naar binnen rijden om de bouwmaterialen direct in te laden. Met brede paden en hoge stellingen is het gemakkelijk inladen. Ideaal voor het vervoeren van grote of zware materialen als balken, isolatiemateriaal en zakken cement.
De zzp’ers kunnen rekenen op warme aandacht van Hornbach. Vorig jaar introduceerde de keten het ProfiConcept. Een formule speciaal gericht op kleine ondernemers die zelf geen voorraad kunnen aanhouden. Hornbach fungeert voor hen als magazijn. Ook stelt de bouwmarkt alles in het werk om de administratieve druk voor deze bedrijven zo klein mogelijk te houden. De zzp’er weet het te waarderen. Binnen een jaar vertegenwoordigt de professionele markt 5 procent van de omzet van de bouwmarkt.