Hornbach blijft positieve resultaten boeken

Groep verhoogt omzet 2012/2013 naar 3,23 miljard

De Hornbach Groep, moeder van de gelijknamige bouwmarkten, blijft positieve resultaten boeken. In het boekjaar van 2012/2013 (looptijd 1 maart t/m 28 februari) is de omzet van het jaar ervoor licht overtroffen. Zo steeg de concernomzet in deze periode, zoals geprognotiseerd, met 0,8%, tot 3,229 miljard euro.

Op de balansdatum telde deelconcern Hornbach-Baumarkt-AG in Europa 138 grootschalige bouwmarkten annex tuincentra, waarvan 9 in Nederland. Dit grootste en belangrijkste deelconcern van de Groep verhoogde (inclusief de nieuwe vestigingen) de totale netto-omzet naar 3,020 miljard euro. De vestigingen in Duitsland genereren ruim de helft (1,741 miljard) van die omzet.

Sterker in weerbarstige tijden

”De cijfers in binnen- en buitenland bewijzen dat Hornbach bij een weerbarstige economie meestal sterker is dan de concurrent”, zegt Evert de Goede, algemeen directeur Hornbach Nederland. “In de landen waarin wij actief zijn, is een omvangrijke bouw- en renovatiebehoeftes. En juist als het gaat om energie-efficiënte saneringen, de megatrend van dit moment, zijn wij met ons grote kwaliteitsassortiment, deskundige advies en onze projectfilosofie beter uitgerust dan de rest. Wij kijken dan ook vol vertrouwen naar de toekomst.“

Zoals verwacht begon Hornbach in de tweede helft van het boekjaar wel de gevolgen te voelen van de recessie, en van het gebrek aan vertrouwen door de schuldencrisis in Europa. In de loop van 2012 trapten de huishoudens in veel Europese landen krachtig op de consumptierem. Bovendien hadden de bezuinigingen in de woningbouwsector en het onroerend goed vooral invloed op de like-for-like omzetdalingen van de Hornbach bouwmarkten en tuincentra buiten Duitsland (min 3,2%). De Duitse vestigingen evenaarden in 2012/2013 like-for-like het recordhoge niveau van vorig jaar, ze hebben daarbij opnieuw aan marktaandeel gewonnen. “

vanhulzen•gummo•kicks
Tom Lebrechthausen
Telefoon:071 - 560 20 60 / 06 - 5430 5163
E-mail:hornbach@vhgk.nl
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 17.000 medewerkers. In Nederland bestaat HORNBACH nu twintig jaar en telt het inmiddels dertien vestigingen. HORNBACH won in 2016 voor de elfde keer de Retail Jaarprijs, in de categorie `Beste Bouwmarkt van Nederland’. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).