Hornbach bouwt nu aan de toekomst

Bouwmarkt blijft investeren in persoonlijke ontwikkeling

Hornbach is de eerste bouwmarkt in Nederland waarbij medewerkers binnenshuis een op maat gesneden mbo- en hbo-opleiding kunnen volgen. Het gaat om gecertificeerde incompany-opleidingen tot Eerste Verkoper en Bedrijfsleider. De eerste twee groepen zijn inmiddels gestart. De opleidingen komen voort uit het Hornbach Ontwikkel Programma, waarmee de bouwmarkt zijn medewerkers een in de branche unieke kans biedt om zich te ontwikkelen.

“Deze trainingen vormen een prachtige mogelijkheid om binnen Hornbach een landelijk erkend diploma te behalen”, vertelt HR Manager Chris van den Akker. “Het zijn in beide gevallen heel praktijkgerichte opleidingen, met de nadruk op persoonlijke ontwikkeling. Een rijke aanvulling op de onlineopleidingen die vanuit de branche worden aangeboden om de vakkennis op peil te houden.”

Investeren in persoonlijke ontwikkeling

De focus bij Hornbach ligt op groei, schetst HR Manager Chris van den Akker de achtergrond waartegen de opleidingen gestalte hebben gekregen. “Ook in deze tijd, juist in deze tijd! Dat is in de markt inmiddels wel duidelijk door onze expansiestrategie, maar we blijven dus ook investeren in de groei van onze mensen, in ons ‘menselijk kapitaal’. Daar ligt onze focus op.” Voortdurend investeren in hun kennis en vaardigheden is volgens Van den Akker voor een projectbouwmarkt als Hornbach bovendien essentieel om klanten tevreden te houden en te laten terugkomen. “Om in de ogen van consumenten de beste bouwmarkt te blijven!”, zegt hij, verwijzend naar de landelijke publieksprijs in retailland die Hornbach onlangs voor de achtste keer in negen jaar in de wacht sleepte.

Op maat

Het is uniek dat een gecertificeerde mbo- of hbo-opleiding wordt gecombineerd met op maat gesneden trainingen; specifieke Hornbach-kennis, in combinatie met mbo- en hbo-kennis, vormt een praktijkgerichte opleiding, met als resultaat een erkend diploma voor de medewerkers. Daarnaast zijn de incompany-trainingen niet alleen gericht op wie Eerste Verkoper of Bedrijfsleider wil worden, maar ook op de medewerkers die al in de betreffende functie werkzaam zijn en zich graag verder willen ontwikkelen. “De trainingsmodules zijn zo opgebouwd dat ze ook onafhankelijk van elkaar toegepast kunnen worden”, legt Van den Akker uit. “Het unieke van deze opleidingen is dat we echt sturen op specifieke competenties. Door deze innovatieve manier van investeren in mensen kunnen we voor iedereen echt een opleiding op maat creëren.”

Landelijk erkend

De opleiding tot Bedrijfsleider is een officiële, landelijk erkende, eenjarige hbo-opleiding (Associate Degree Retailmanagement), met de betreffende vestigingsmanager als praktijkbegeleider. De opleiding tot Eerste Verkoper is een officiële, landelijk erkende mbo 4-opleiding van anderhalf jaar. Modules in beide opleidingen zijn onder andere coachend leidinggeven, persoonlijke ontwikkeling, bedrijfskunde en timemanagement.

Van den Akker benadrukt dat deze nieuwe opleidingen weliswaar de huidige focus vormen van het Hornbach Ontwikkel Programma, maar dat het hele pakket veel breder is. “Je bent nooit te oud om wijzer te worden,” zegt hij, met een knipoog naar het welbekende spreekwoord, “omdat wij verder willen gaan dan alleen ‘leren’. We hebben dan ook een complete jaarkalender voor de scholing van en verdieping voor medewerkers, zowel binnenshuis als extern. Een kalender die is opgesteld in samenspraak met HR, inkoop en operations. Denk aan talentmanagement voor leidinggevenden en vernieuwende salestrainingen voor mensen op de werkvloer, maar ook aan een samenwerking met gemeenten om iets te doen aan jeugdwerkloosheid. En bij alles geldt dat ‘op maat’ het sleutelbegrip is!”

Je bent nooit te oud om wijzer te worden, omdat wij verder willen gaan dan alleen leren. We hebben dan ook een complete jaarkalender voor de scholing van en verdieping voor medewerkers, zowel binnenshuis als extern.
Chris van den Akker, HR Manager

We blijven dus ook investeren in de groei van onze mensen, in ons ‘menselijk kapitaal’. Daar ligt onze focus op.” Voortdurend investeren in hun kennis en vaardigheden. Om in de ogen van consumenten de beste bouwmarkt te blijven!
Chris van den Akker, HR Manager