Hornbach Geleen floreert in grensstreek

Limburgse vestiging blijft verrassen

Morgen, vrijdag 2 september, is Hornbach Geleen exact een jaar open. Wat jaren geleden begon met alleen een tuincentrum, is nu een volledige bouwmarkt met circa 150 medewerkers in dienst. Het aantal betalende klanten dat sinds de opening de kassa’s is gepasseerd, overtreft alle verwachtingen.

Veel Duitsers en Belgen
“Het gaat inderdaad boven verwachting goed”, zegt vestigingsmanager Hornbach Geleen Bob Rohenkohl hierover. “We zitten hier natuurlijk ook op een prachtige locatie, centraal gelegen tussen België en Duitsland. Dit maakt ons erg populair bij onze buren”, praat Bob enthousiast verder. “‘Ik schat zo dat ongeveer 10 tot 15 procent van onze klanten daarvandaan komt. Het scheelt ook dat de dichtstbijzijnde, Duitse vestiging (Hornbach Düren) op een kleine 50 minuten van ons vandaan ligt. Ja, de grensstreek bevalt hartstikke goed. Bovendien merken we dat wij hier in een jaar tijd een prettige sfeer hebben weten te creëren. Een sfeer met als resultaat een plezierige wisselwerking tussen ons en onze klanten. Hoe we dit voor elkaar hebben gekregen? Een uitgekiend businessplan”, lacht Bob. “Nee, echt. In ons businessplan staat serieus dat wij onze klanten structureel willen verrassen. Dat dit vruchten afwerpt, is natuurlijk alleen maar mooi.”

Familiegevoel
“Het was natuurlijk ook wel een pittige uitdaging om 150 nieuwe medewerkers op te leiden en te trainen”, praat Bob vrolijk door. “Maar het is ons gelukt. En het klinkt wat overdreven, maar ik denk oprecht dat we het familiegevoel er goed in gekregen hebben hier. Dit doen we door constant in beweging te zijn voor trouwe klanten. Een barbecue-event, een carwash of activiteiten voor scholen uit de regio. Maar ook met de collega’s gaan we regelmatig leuke dingen doen. Het draait allemaal om het creëren van binding met klanten en binding met personeel. De rest gaat bijna vanzelf”, sluit Bob trots af.