HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals

Hornbach in de hoofdstad

Bouwmarkt slaat eerste paal in Amsterdamse grond

Gisteren is de eerste officiële handeling verricht van de bouw van Hornbach Amsterdam. Manfred Kummer (directeur expansie van Hornbach Europa), Achmed Baâdoud (voorzitter bestuurscommissie Amsterdam Nieuw-West) en Nico Lamerichs (directeur BAM Bouw en Techniek) sloegen de eerste paal in de grond van de twaalfde Hornbach-vestiging in Nederland. Deze vestiging van de projectbouwmarktketen verrijst langs de A5 Amsterdam Sloterdijk (Nieuw-West), aan de Berchvliet 16/Sierenborch.

Op een terrein ter grootte van ruim drie voetbalvelden gaat Hornbach Amsterdam de rol vervullen van een volwaardige regionale projectbouwmarkt met tuincentrum, dierenafdeling en afhaalcentrum. “Ideaal voor ondernemers én particulieren”, benadrukt Evert de Goede, algemeen directeur Hornbach Nederland. “Dat maakt ons straks tot dé projectbouwmarkt in Amsterdam en omgeving. En vergeet niet dat onze komst zeker 300 directe en indirecte arbeidsplaatsen oplevert!”

Bouwtechnisch staaltje
Er is nog iets bijzonders aan de hand. Deze nieuwste Hornbach-vestiging is een bouwtechnisch staaltje dat in Nederland niet eerder is vertoond. Bouwmarkt en tuincentrum worden namelijk over de bestaande weg (Berchvliet) heen gebouwd en de parkeerplaatsen komen daaronder, aan weerszijden van de weg. Hierdoor duurt het bouwproject langer dan normaal; de opening is naar verwachting in het voorjaar van 2017.

Naast de winkel zelf komt een drive-in van 3.700 m2, waar de bouwbedrijven of particulieren met de auto of bus in kunnen rijden om hun aangekochte materialen direct in te laden. De Goede: “In de andere vestigingen met deze service is de afgelopen jaren gebleken dat veel mensen speciaal voor het gemak van de drive-in naar Hornbach komen. Het grote en simpele voordeel is natuurlijk dat je niet meer door de hele winkel hoeft met zware spullen.”

Geleen, Best en nu Amsterdam
Het zijn drukke tijden voor Hornbach. In september was de opening van de nieuwbouw van Hornbach Geleen en deze week (op 4 november) gaat de nieuwe vestiging in Best open. Dat Hornbach in de immer voortdurende zoektocht naar nieuwe locaties nu voet aan Amsterdamse grond krijgt, is een nieuwe mijlpaal in de historie van het van oorsprong Duitse familiebedrijf. “Het is inmiddels wel duidelijk dat Nederland vruchtbare bodem is voor ons concept”, zegt Evert de Goede. “Onze stip aan de horizon is 25 vestigingen. We zijn op de goede weg en zien altijd mogelijkheden voor nieuwe vestigingen. Ondertussen zijn we ook nog volop zoekende naar goede locaties in dichtbevolkt gebied, dat goed bereikbaar is. Dat een stad als Amsterdam ruimte heeft voor een bouwmarkt van onze omvang, betekent dat we vol goede moed aan de weg kunnen blijven timmeren.”