HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals

Hornbach verhoogt groeitempo

Voorlopige cijfers boekjaar 2011/2012

Ondanks de aanhoudende economische onrust groeide de Hornbach-groep in het boekjaar 2011/2012 opnieuw sneller dan het jaar ervoor. De gepubliceerde voorlopige jaarcijfers tonen een netto-omzetgroei van 6,2% naar € 3.204 miljoen. De belangrijkste groeimotor blijven de bouwmarkten en tuincentra in Duitsland, die met een omzetstijging van 5,8% ver voorblijven op de markt. De filialen in andere Europese landen, waaronder Nederland, noteren een gezamenlijke omzetgroei van 6,5% en leveren bovendien een groeiend aandeel (van 42,1% naar 42,4%) van de omzet van deelconcern Hornbach-Baumarkt-AG. De Hornbach-groep is een toonaangevende bouwmarktonderneming met negen vestigingen (bouwmarkt annex tuincentrum) in Nederland.

“In Nederland zijn we – gezien de marktomstandigheden – tevreden over de resultaten”, stelt Evert de Goede, directeur Hornbach Bouwmarkt Nederland. “Ondanks het lage consumentenvertrouwen en de vastzittende huizenmarkt weet Hornbach Nederland nog steeds te groeien. Mede door onze laagsteprijsgarantie en hoge kwaliteit kiezen steeds meer consumenten voor Hornbach. Dit bewijst dat goede service en een ruime keuze ook in Nederland de basis zijn voor groei.”

Marktaandeel uitgebreid

Duitsland was in het afgelopen boekjaar opnieuw de belangrijkste groeimarkt voor Hornbach.
Like-for-like, dus zonder rekening te houden met nieuwe vestigingen of sluitingen in de afgelopen twaalf maanden, steeg de omzet van de 91 Duitse filialen met 5,8% (vorig jaar 3,8%). Het marktaandeel van Hornbach Duitsland steeg in een jaar tijd van 8,8% naar 9,2%. “In Duitsland is het een perfecte tijd voor grote bouw- en renovatieprojecten. De werkgelegenheid ligt er op recordhoogte, het consumentenvertrouwen is goed en de lage rentes stimuleren de woningbouw. Hier konden wij het afgelopen boekjaar veel van profiteren, omdat wij ons concept precies op deze projectklanten hebben afgestemd”, aldus Albrecht Hornbach, bestuursvoorzitter van Hornbach Holding AG, over de cijfers. Het deelconcern Hornbach Baustoff Union GmbH, dat in Zuidwest-Duitsland 24 vestigingen voor bouwmaterialen runt, droeg bij aan de groei met een buitengewone omzetstijging van 11,8% (van € 180 miljoen naar € 201 miljoen).

Rest Europa stabiel

Buiten Duitsland steeg de doe-het-zelfomzet van Hornbach met 6,5% tot € 1.272 miljoen (was € 1.195 miljoen) na de opening van twee nieuwe vestigingen. Gecorrigeerd voor oppervlakte en valuta, bleef de omzet in de rest van Europa ongeveer op het niveau van het voorgaande jaar – ondanks het trage economische herstel waarmee de Oost-Europese vestigingen (Roemenië, Slowakije en Tsjechië) te maken hebben. Verder leveren de Hornbach-filialen buiten Europa een groter percentage (van 42,1% naar 42,4%) van de totale omzet van deelconcern Hornbach-Baumarkt-AG.

Uitstekende groeidynamiek

Zonder rekening te houden met wisselkoerseffecten is de internationale omzet licht gedaald (-1,0%). Inclusief wisselkoerseffecten steeg de omzet bij vergelijkbare oppervlakte met 1,6%. Albrecht Hornbach: “Dankzij de uitstekende groeidynamiek in Duitsland en West-Europa konden wij de omzetdaling in Oost-Europa ruimschoots compenseren. Zo steeg de omzet voor het deelconcern bouwmarkten – bij vergelijkbare verkoopoppervlakte – met 2,8%. Inclusief wisselkoerseffecten steeg die omzet zelfs 4,0%.”

De resultaatverwachtingen voor het hele jaar 2011/2012 blijven ongewijzigd. Hornbach verwacht dat zowel het bedrijfsresultaat (EBIT) van Hornbach Holding AG als van deelconcern Hornbach-Baumarkt-AG boven het niveau van het boekjaar 2010/2011 (respectievelijk € 159 miljoen en € 119 miljoen) zullen uitkomen.