Hornbach versterkt winstgevendheid

Omzet Nederland opnieuw met dubbele cijfers toegenomen

Hornbach groeit onverminderd door. De winstgevendheid van de Hornbach-groep is versterkt en de omzet is verder gestegen. In het boekjaar 2016/2017 (1 maart 2016 tot 29 februari 2017) groeide de omzet van de projectbouwmarktketen met 4,9% tot 3,94 miljard euro (in 2015/2016: 3.755 miljoen euro). In Nederland zag Hornbach de omzet zelfs, voor het tweede jaar op rij, met dubbele cijfers toenemen.

“Dit boekjaar was nog beter dan het vorige”, vertelt algemeen directeur Evert de Goede. “Daarmee hebben we de basis verstevigd voor een duurzame omzet- en winstgroei voor de komende jaren. Duidelijk is dat consumenten weer bereid zijn te investeren en dat de woningmarkt weer in beweging is. Daar profiteert natuurlijk de hele branche van, maar onze cijfers steken erbovenuit. Dat we in Nederland duidelijk in een behoefte voorzien, blijkt ook wel uit het feit dat we dit jaar weer twee nieuwe vestigingen konden openen in Amsterdam en Den Haag.”

Bovengemiddelde groeicijfers e-commerce
De Hornbach-formule slaat aan, en bovendien ontwikkelt de e-commerce-tak zich flink door; in het boekjaar 2016/2017 heeft Hornbach fors geïnvesteerd in de verdere digitale transformatie van het bedrijfsmodel. Intussen zijn in zes Europese landen Hornbach-onlineshops te vinden, die met bovengemiddelde groeicijfers bijdragen aan de omzetgroei. “Wat ook weer een positief effect op de omzet van onze vestigingen heeft”, onderstreept De Goede. “De grens tussen online en offline vervaagt, en bij Hornbach zijn deze verkoopkanalen dan ook volledig met elkaar verweven. Op die manier bedienen we onze klanten op alle stations van de ‘Customer journey’ op professionele wijze. Deze strategie heeft ons in een uitstekende concurrentiepositie gebracht. Klanten waarderen de consequente verdere ontwikkeling van het Hornbach-concept. Dat blijkt ook wel uit de talrijke hoge noteringen die wij elk jaar bereiken bij diverse consumentenonderzoeken.”

Winstgevendheid versterkt
Het bedrijfsresultaat van het concern (EBIT) als geheel steeg in vergelijking met vorig jaar (137,5 miljoen euro) met 14% naar 156,8 miljoen euro. De EBIT-marge nam toe van 3,7% naar 4,0%. Dankzij de like-for-like omzetstijgingen en een verbetering van daarmee verbonden kosten werd de lagere handelsmarge meer dan gecompenseerd. Bovendien werd de winstontwikkeling vorig jaar negatief beïnvloed door een eenmalige niet-operatieve buitengewone afschrijving van 10,7 miljoen euro. De EBIT van de Hornbach-groep steeg, gecorrigeerd met niet-operatieve resultaateffecten, met 5,7% naar 159,8 miljoen euro (vorig jaar: 151,2 miljoen euro). De nettowinst van de Hornbach-groep daalde vergeleken met vorig jaar wel (met 8,0% tot 89,9 miljoen euro), vanwege de duidelijk hogere belastingdruk dan een jaar geleden.

Bedrijfsresultaten stijgen op alle fronten
Hornbach Baumarkt AG, het grootste operatieve deelconcern, telt nu 156 bouwmarkten en tuincentra in negen Europese landen. Bij een omzetstijging van 5,0% tot 3.710 miljoen euro steeg in 2016/2017 de EBIT van dit deelconcern met 8,1% tot 97,5 miljoen euro. De gecorrigeerde EBIT verbeterde zich met 3,5% tot 102,8 miljoen euro, wat onder andere te danken is aan de sterke like-for-like omzetstijgingen buiten Duitsland (plus 5,1%). Maar ook binnen Duitsland groeide Hornbach like-for-like (plus 1,4%) en vergrootte het zijn marktaandeel binnen de Duitse bouwmarkt- en tuincentrumbranche, zelfs zonder het openen van nieuwe vestigingen.

Ook het deelconcern Hornbach Baustoff Union GmbH, actief in de bouwmaterialenbranche, boekte groei in het voorbije boekjaar. De omzet steeg met 4,8% tot 229 miljoen euro en de EBIT nam toe van 2,3 naar 4,2 miljoen euro. Ook het deelconcern Hornbach Immobilien AG leverde een positieve bijdrage aan de resultaatontwikkeling van de Hornbach-groep met een EBIT-stijging van 6,5% tot 58,0 miljoen euro.

Vertrouwen op de beurs
Na de winstwaarschuwing in december 2015 heeft Hornbach op de kapitaalmarkt merkbaar vertrouwen teruggewonnen; het aandeel Hornbach Holding steeg in de loop van het afgelopen boekjaar (exclusief dividenden) met een kleine 16% tot 65,85 euro. Dat de Hornbach Familien Treuhandgesellschaft GmbH op 28 maart 2017 één miljoen holding-aandelen herplaatste, heeft de koers verder omhoog geholpen. Met deze transactie verkocht de Hornbach-familie de andere helft van het aandelenpakket, dat in maart 2014 werd teruggekocht van de vroegere strategische partner Kingfisher plc. Analisten toonden zich enthousiast over de verhoging van het verspreide eigendom tot 62,5% en de duidelijk gestegen handelsliquiditeit.

Onveranderd dividend
Bij het dividendbeleid hecht Hornbach aan het principe de continuïteit van de onderneming hoog in het vaandel te houden. Tijdens de aandeelhoudersvergadering op 7 juli 2017 gaan de belangrijkste aandeelhouder en de Raad van Commissarissen van Hornbach Holding AG & Co. KGaA een, in vergelijking met het voorgaande jaar, ongewijzigd dividend van 1,50 euro per winstdelend aandeel van de KGaA voorstellen. Bij Hornbach Baumarkt AG blijft het dividend met 0,68 euro per aandeel eveneens onveranderd.