kinderenknutselenvoorkinderen

Kinderen knutselen voor kinderen tijdens Zeldzame Ziektendag

Knutselproject als verrassing voor zieke leeftijdgenootjes

Zaterdag 1 maart 2014 is de Nationale Zeldzame Ziektendag. Op deze dag wordt op allerlei manieren speciale aandacht gevraagd voor mensen die een zeldzame aandoening hebben. Organisator het Zeldzame Ziekten Fonds en Hornbach nodigen daarom op 1 maart kinderen uit om een cadeautje te knutselen voor leeftijdgenootjes met een zeldzame ziekte.

In Nederland wordt het totaal aantal mensen dat aan een zeldzame aandoening lijdt, geschat op circa 1 miljoen. 75% hiervan zijn kinderen. Deze cijfers zijn een schatting, omdat van de meeste zeldzame ziekten door gebrek aan onderzoek, registratie en diagnostiek geen cijfers worden bijgehouden. Voor bekende ziekten zijn vanuit de overheid en diverse fondsen miljoenen beschikbaar, maar mensen met een zeldzame ziekte staan er alleen voor. Het ZZF vindt het onacceptabel dat er zo weinig aandacht en middelen zijn voor de strijd tegen zeldzame ziekten, en zet zich in om dit te veranderen.

Aandacht bij groot en klein

Tijdens de Zeldzame Ziektendag op 1 maart organiseert het ZZF (in samenwerking met de VSOP) ook het symposium ‘Zeldzaam Zichtbaar!’ Tijdens deze bijeenkomst staat verhogen van bewustzijn en kennis over zeldzame aandoeningen centraal. Om ook kinderen te betrekken bij dit thema, bedachten het ZZF en Hornbach gezamenlijk het initiatief ‘Kinderen Knutselen voor Kinderen’. Op 1 maart vindt in alle vestigingen van Hornbach een speciale editie van de kinderwerkplaats plaats. Onder begeleiding knutselen en kleuren kinderen een vrolijk robotje. Samen met een tweedelige kaart wordt het robotje verstuurd naar zieke kinderen in ziekenhuizen in de buurt. Deze kinderen kunnen het tweede gedeelte van de kaart inkleuren en terugsturen naar de maker van het robotje.

Tessa Morsink, fondsenmanager bij het ZZF, is blij met deze samenwerking met Hornbach: “Kinderen met een zeldzame ziekte verdienen het om in het zonnetje gezet te worden. Dat gezonde kinderen een mooi cadeautje maken voor leeftijdgenootjes die een zeldzame aandoening hebben, zorgt voor bewustwording én voor vrolijke gezichtjes. We hopen dan ook dat heel veel kinderen op 1 maart tussen 10.00 en 16.00 uur naar Hornbach komen om een robotje te knutselen. Als dank voor hun inzet ontvangen de kinderen op de dag zelf in ieder geval een leuk knuffeltje.”

Tessa Morsink, fondsenwerver bij het ZZF

vanhulzen•gummo•kicks
Tom Lebrechthausen
Telefoon:071 - 560 20 60 / 06 - 5430 5163
E-mail:hornbach@vhgk.nl
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 17.000 medewerkers. In Nederland bestaat HORNBACH nu twintig jaar en telt het inmiddels dertien vestigingen. HORNBACH won in 2016 voor de elfde keer de Retail Jaarprijs, in de categorie `Beste Bouwmarkt van Nederland’. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).