Sterke start 2022 voor HORNBACH Nederland
Bouwmarktketen ziet marktaandeel in Nederland verder groeien in 1e kwartaal 2022/23
“HORNBACH Nederland kan rekenen op trouwe klanten, zowel online als in de vestigingen”, constateert Algemeen Directeur Nederland Evert de Goede naar aanleiding van de cijfers. “We zien dat ons marktaandeel in Nederland blijft groeien, mede door expansie. Zo hebben we eind maart in Enschede weer een nieuwe projectbouwmarkt geopend. De klussers en bouwers uit deze regio weten ons vanaf de eerste dag goed te vinden en zijn blij dat we er zijn.” Verder tonen de cijfers aan dat professionals een toenemend aandeel hebben in de omzet van HORNBACH Nederland. “Ik zie dat echt als onze verdienste. Zeker onder de huidige marktomstandigheden waarbij de beschikbaarheid van producten en de prijzen onder druk staan.” De resultaten van het eerste kwartaal worden afgezet tegen dezelfde periode een jaar eerder. Omdat Nederland toen als enige land nog in (gedeeltelijke) lockdown was vanwege corona, heeft dat zichtbaar invloed op de cijfers. “Dit jaar hebben we weer nieuwe uitdagingen en kijken we vooral naar de aanpak van de macro-economische ontwikkelingen. We garanderen de laagste prijzen voor onze klanten en focussen op het behoud van onze medewerkers.”
Winst blijft hoog
De omzet van de HORNBACH Group in het eerste kwartaal overtrof de recordomzet van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De geconsolideerde groepsomzet groeide met 8,1% tot 1.813,4 miljoen euro. De aangepast EBIT ligt al langere tijd ruim 50% boven het niveau van de jaren voorafgaand aan de covidpandemie. Ook dit eerste kwartaal was dat weer het geval. De aangepaste EBIT van 148,3 miljoen euro op groepsniveau lag 53,1% hoger dan in het eerste kwartaal van het boekjaar 2019/2020. Vergeleken met het recordkwartaal Q1 2021/22 daalde de aangepast EBIT echter met 12,3%. Deze winstdaling was vooral het gevolg van de inflatiedruk en hogere kosten voor transport en logistiek. Daarnaast lagen de bedrijfskosten van de vestigingen hoger en normaliseerde de marketinguitgaven die tijdens de pandemie een stuk lager waren. Ook dat had invloed op de winst.
Internationale groei
Met 169 vestigingen en webshops in negen Europese landen, is HORNBACH Baumarkt AG de grootste operationele subgroep. De geconsolideerde omzet steeg in het eerste kwartaal van het huidige boekjaar met 8,2% naar 1.705,3 miljoen euro. Op like-for-like basis steeg de omzet met 5,3%. Thuisland Duitsland nam 853,2 miljoen euro van de omzet van HORNBACH Baumarkt AG voor haar rekening en dat betekende een stijging van 4,7% ten opzichte van vorig jaar. In de acht overige Europese landen steeg de geconsolideerde omzet in het eerste kwartaal met 12% tot 852,1 miljoen euro en realiseerden daarmee de andere helft de omzet van HORNBACH Baumarkt AG. De internationale groei is het gevolg van een inhaaleffect na de sluitingen vorig jaar van vestigingen in met name Nederland en Tsjechië. De overige landen presteerden licht onder de zeer sterke cijfers van een jaar eerder, mede door de ongunstige weersomstandigheden aan het begin van het lenteseizoen. Het aandeel van de webshop daalde in het eerste kwartaal met 30,4% door vooral de afgenomen vraag naar Click & Collect. Toch bleven ook nu weer de online verkopen op een veel hoger niveau dan in de jaren voor Covid en waren met 261 miljoen euro goed voor 15,3% van de totale omzet van HORNBACH Baumarkt AG.