HORNBACH Nederland groeit door
Dubbele cijfers Nederland, netto-omzet HORNBACH Group 6,3 miljard
“In 2022 vierden we ons vijfentwintigjarig jubileum in Nederland met fantastische mijlpalen”, laat Evert de Goede, algemeen directeur HORNBACH Bouwmarkt Nederland, weten. “We zijn uitgegroeid tot de grootste bouwmarktketen van het land. Het is het resultaat van de kernwaarden van onze formule en de strategie om continu te blijven verbeteren. Én te groeien! Zo slaat onze retailformule HORNBACH Vloeren (een aparte vestiging helemaal gericht op vloeren) goed aan. Dit succes willen we de komende jaren verder uitrollen.” In Nederland werden er dubbele cijfers genoteerd het afgelopen boekjaar. Aandachtspunten met betrekking tot het resultaat over het afgelopen boekjaar zijn de margedruk en bedrijfskosten. Daarover zegt De Goede: “Ook in onze branche is er sprake van prijsstijgingen. Dat wij deze slechts op beperkte schaal doorberekenen aan onze klanten, heeft gevolgen voor de marges. Datzelfde geldt voor de bedrijfs- en personeelskosten. De groei die we doormaken is mede te danken aan onze medewerkers. Zij zijn het hart van de organisatie, en daarom investeren we dan ook graag in hen. Zo was HORNBACH voorvechter van het tijdig aanpassen van de cao en gingen per 1 januari 2023 de cao schalen met gemiddeld 9% omhoog. Samen met onze medewerkers willen we ook de komende jaren blijven groeien.”
Omzet HORNBACH Group
De geconsolideerde jaaromzet van de HORNBACH Group groeide in het boekjaar 2022/23 met 6,6% naar een totaal van 6,3 miljard euro, volgens voorlopige niet-geauditeerde cijfers. In het laatste kwartaal van het boekjaar (1 december 2022 – 28 februari 2023) steeg de omzet met 6,1%. Daarmee was de vraag naar bouw- en doe-het-zelfproducten onverminderd stabiel en sterk het afgelopen boekjaar. De grootste operationele subgroep HORNBACH Baumarkt AG realiseerde een omzet van 5,8 miljard euro. Dit is een groei van 6,3% ten opzichte van het boekjaar daarvoor. Per 28 februari 2023 exploiteerde HORNBACH Baumarkt AG 171 bouwmarkten met tuincentrum (vorig jaar 167) en webwinkels in 9 landen. Het aandeel online verkopen bleef normaliseren ten opzichte van de hogere niveaus die werden bereikt tijdens de Covid-pandemie en daalde met 12,8% naar 823 miljoen euro (vorig jaar 944 miljoen euro). Op like-for-likebasis en na aftrek van valuta-effecten nam de totale omzet toe met 3,6% ten opzichte van vorig jaar.
Lokale markten en marktaandeel
Thuisland Duitsland zag de omzet met 2,9% groeien naar 2,8 miljard en realiseerde in 2022 een marktaandeel van bijna 15% (bron: GfK 14,9% ten opzichte van 13,1% in 2019). De omzet van de 8 overige landen komt uit op 2,9 miljard euro; een groei van 9,8%. Het internationale aandeel in de totale omzet komt daarmee met 51% uit op meer dan de helft.
Het marktaandeel van HORNBACH steeg net als in Duitsland ook in alle andere landen. In Nederland steeg het marktaandeel het hardste tot 26,1% (bron: GfK 2022), waarmee HORNBACH de grootste bouwmarkt van Nederland is. Voor corona in 2019 lag het marktaandeel van HORNBACH Nederland op 21,1%. Sindsdien zijn er in ons land drie nieuwe projectbouwmarkten en een HORNBACH Vloeren vestiging bijgekomen. Afgelopen maandag breidde het oppervlak van de HORNBACH Drive Ins ook nog eens behoorlijk uit met 5.000 m2. En in de tweede helft van dit jaar staat de opening van de nieuwe vestiging in Nijmegen op de planning. HORNBACH Nederland blijft daarmee doorgroeien.
Verwachte bedrijfsresultaat 290 miljoen euro
In lijn met eerder uitgesproken verwachtingen, daalde de winst van HORNBACH Group in het boekjaar 2022/23 ten opzichte van het voorliggende jaar. Op basis van voorlopige niet-geauditeerde cijfers zal de aangepaste EBIT naar verwachting dalen met 20% tot ongeveer 290 miljoen. De inflatie, margedruk en de hogere bedrijfskosten waaronder de exploitatie- en personeelskosten zijn hierop van invloed. De definitieve cijfers 2022/23 en de vooruitzichten voor het huidige boekjaar worden gepubliceerd op 16 mei 2023.