HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals

Basisschool De Schakel in Kerkrade krijgt duurzame milieustraat

Stichting HORNBACHhelpt draagt bij aan praktische klimaatlessen

Het is misschien wel dé uitdaging van onze tijd: klimaatverandering. We ondervinden er allemaal de gevolgen van. Iedereen kan echter bijdragen aan een betere omgang met het milieu, dacht ook basisschool De Schakel in Kerkrade. Dankzij de inspanningen van HORNBACHhelpt kunnen zij leerlingen én ouders op een speelse manier de waarde van duurzaamheid bijbrengen. De nieuwe milieustraat helpt de eigen ecologische voetafdruk verkleinen, en inspireert ook anderen daar scherp op te letten.

Er is één groep die de impact van de klimaatverandering het sterkst ondervindt: de jongste generatie. Onze handelingen van nu vormen hun toekomst en de wereld waarin zíj leven. Om de leerlingen van basisschool De Schakel in Kerkrade te leren hoe we met zijn allen duurzamer kunnen leven, liep het managementteam al tijden rond met grote plannen voor een nieuw soort praktijklessen. Helaas ontbrak het aan middelen en mankracht om die plannen te realiseren. Het managementteam zocht steun bij organisaties die een nauwe band met de omgeving hebben, én een praktische, sterk betrokken kijk op de toekomst. Al gauw kwamen ze bij HORNBACHhelpt uit. De stichting kwam zonder aarzelen in actie en bouwde de oude standplaats van de afvalcontainers, vlak bij de fietsenstalling, om tot een aantrekkelijke, leerzame milieustraat.

Afvalscheiden
Een team van vijf HORNBACHhelpt-vrijwilligers maakte er een gloednieuwe en ruime locatie voor afvalscheiding van, van zo’n zeven bij twee meter. ‘We hebben vaak gemerkt dat lessen over bewustwording het beste binnenkomen als je ze visueel kunt maken,’ zegt directeur Leander Versleijen. ‘Dat is veel leuker en leerzamer dan een droog theoretisch praatje in het klaslokaal.’ Zoals zoveel Nederlandse scholen, merkt De Schakel helaas ook dat er amper budget overblijft voor dit soort praktijklessen. ‘Hoe belangrijk we duurzaamheid ook vinden: we kunnen eigenlijk alleen investeren in de basisvaardigheden van onze leerlingen. Lezen, schrijven en rekenen, simpel gezegd. Voor vrijwel al het andere missen we de financiering. En ook de mankracht en de materialen. HORNBACHhelpt beschikt daar wél over, en toen we hen dit voorjaar om hulp vroegen, waren ze gelukkig meteen enthousiast.’

Ruime overkapping
Suzanne Gubbels, vrijwilliger bij HORNBACHhelpt, wist direct dat ze De schakel wilde helpen. Samen met de andere vrijwilligers plaatste ze in één klusdag zo’n achttien houten palen en een ruime overkapping op de plek waar eerst alleen een aantal afvalcontainers stonden. ‘Het ziet er nu echt aantrekkelijk en leerzaam uit. Dat is ook hard nodig, want een goede omgang met het milieu kun je niet jong genoeg leren. En misschien steken de ouders er ook wel iets van op. Het is altijd fijn dat wij organisaties in de omgeving kunnen helpen met onze materialen en kluservaring. Daar krijgen we niet snel genoeg van. Sterker nog: we zijn altijd blij als ze ons weten te vinden voor een nieuw project!’