Bewoners woonzorgcentrum Westerwiek kunnen weer volop tuinieren

HORNBACHhelpt bouwt toegankelijke tuin voor ouderen

Tuinieren is goed voor de gezondheid en een nuttige activiteit bovendien. Voor de bewoners van woonzorgcentrum Westerwiek in Breda is het buiten wroeten in de aarde niet altijd vanzelfsprekend. “Als de mensen niet naar de tuin kunnen, dan brengen wij de tuin wel naar de mensen”, dachten de vrijwilligers van HORNBACHhelpt. Vorig weekend bouwden zij een toegankelijke tuin met rolstoelvriendelijke oppottafels en verrijdbare kruidenbakken zodat iedereen kan helpen met tuinieren. Op de nieuw gemaakte tuinbanken kunnen bewoners, begeleiders en familie samen van de tuin genieten.

Westerwiek is een locatie van Surplus woon- en thuiszorg. Aan de Argusvlinder wonen 60 minder valide en dementerende ouderen onder begeleiding. Dat deze bewoners van Westerwiek weinig buiten komen, ging huismeester Raymond Stevens aan het hart. Daar wilde hij wat aan doen. Het ontbreekt echter aan voldoende personeel en geld om wat vaker met de mensen op pad te gaan en leuke activiteiten te doen. Toen hij op internet op maat gemaakte rolstoelvriendelijk oppottafels en verrijdbare kruidenbakken zag, trok Raymond de stoute schoenen aan. “Dat leek mij wel wat voor onze bewoners. Naast het gebrek aan middelen, hadden we de kennis en kunde niet om dat zelf te maken. Daarom besloot ik een mail te sturen naar stichting HORNBACHhelpt met de vraag of zij iets voor onze ouderen konden betekenen.”

Jezelf nuttig maken
Het verzoek van Raymond kon op een positieve reactie rekenen. Danielle Hanse en nog eens vijf enthousiaste vrijwilligers van HORNBACHhelpt stroopten de mouwen op. Daniëlle: “Bij onze vestiging HORNBACH Breda hebben we de ideeën geschetst, materiaal uitgezocht en alvast wat hout op maat gezaagd. Vorig weekend gingen we vroeg aan de slag bij Westerwiek. Met de hulp van Raymond en twee van zijn collega’s was het project zo klaar.” Tijdens het klussen kwamen nieuwsgierige bewoners regelmatig even rondkijken. Vooral de heren gaven af en toe deskundig advies. Danielle: “Ze wilden niets liever dan zelf aan de slag met zagen, schroeven en timmeren. Vanwege de veiligheid hebben we dat niet gedaan, maar ik snap die behoefte heel goed. Het doet echt iets met mensen als ze zich nuttig kunnen maken. Daarom is het zo mooi dat ze nu kunnen helpen om deze nieuwe tuin mooi te maken en te houden. Het is fijn om iets voor deze mensen te kunnen betekenen.”

Onbetaalbare glimlach
De bewoners van Westerwiek zijn opgetogen. In het woonzorgcentrum wordt over niets anders dan de nieuwe tuin gesproken. Raymond. “We hebben er een fijne activiteit bij waarmee onze ouderen echt van betekenis kunnen zijn. Bijvoorbeeld door te helpen met het oppotten en verzorgen van planten in de rolstoelvriendelijke oppotbakken van 3×3 meter. De nieuwe kruidenbakken staan op wielen om ze te kunnen verplaatsen naar de keukens van de woongroepen. Daar helpen ze de kok met het uitzoeken en oogsten van verse kruiden. Tegelijk roept de geur van verse kruiden mooie herinneringen op bij de mensen. Dat tovert telkens weer een onbetaalbare glimlach op hun gezicht”, besluit Raymond. Op dinsdag 31 mei is de nieuwe binnentuin van Westerwiek feestelijk geopend met een gezellig draaiorgel en wat lekkers voor bewoners, medewerkers en de vrijwilligers van HORNBACHhelpt.