Bijna helft Noord-Brabanders fanatieke klusser
Huijze Spillebeen in Vlijmense achtertuin
Uit het onderzoek van Hornbach Bouwmarkt Nederland blijkt dat als de klus geklaard is, meer dan de helft van de ondervraagden het resultaat graag deelt, bijvoorbeeld online. Zo ook marktkoopman Frank de Laat, die is getrouwd en een zoon van vijf jaar heeft. Als verzamelaar van antieke sprookjesboeken was het zijn langgekoesterde wens om eens een kabouterhuis te maken. “Mijn vrouw was in het begin not amused, maar nu is zij hartstikke trots op Huijze Spillebeen.”
Stucen in Efteling-stijl
Het klusavontuur begon 2,5 jaar geleden in Frankrijk, in het vakantiehuisje van zijn vader. Frank kon de oude balken van de fundering mee naar Vlijmen nemen, waarmee hij de kiem legde voor zijn kabouterhuis. “Daarna volgden nog enkele bijzondere vondsten, zoals de torenpunt van een gebouw uit de Efteling. Verder kregen de leuning van een oud bankstel en het middenstuk van een salontafel hier een tweede leven en heb ik ook wat typisch Franse stenen op de kop getikt. Mijn meest recente aanwinsten zijn de oude Bourgondische tegelpannetjes uit België. Als die dakpannetjes erop liggen, komt een stukadoor langs die in de Efteling heeft gewerkt. Die gaat mij leren stucen in de Efteling-stijl! Bijzondere vormen vragen tenslotte om bijzondere oplossingen!”
Kaboutergevoel
Frank, de Anton Pieck van Vlijmen, werkt gemiddeld tien uur per week aan zijn huzarenstukje. Die inspanningen hebben ertoe geleid dat er in de achtertuin van huize De Laat inmiddels een kabouterwoning van 3,5 meter hoog te bewonderen is. “Binnen kun je er als kind of volwassene in staan, maar ik heb de deur met opzet wat kleiner gemaakt. We moeten dus bukken om binnen te komen, voor het kaboutergevoel. We willen binnen nog een piano, speeldoos en kabouter neerzetten. Als we straks helemaal klaar zijn, is iedereen welkom om te komen kijken.”
Over het onderzoek
Het onderzoek (n = 1083) naar klusgedrag onder Nederlanders is eind augustus uitgevoerd in opdracht van Hornbach Nederland; Noviodata legde aan mannen en vrouwen in de leeftijd van 18 t/m 65 jaar een online vragenlijst (CAWI) voor.