Binnentuin Evean Westerwatering opgevrolijkt door Stichting HORNBACHhelpt

Bij Evean Westerwatering in Zaandam kunnen ouderen zelfstandig, veilig en verzorgd wonen. De bewoners hebben hun eigen appartement en toch wonen ze niet alleen. Ze eten samen en organiseren activiteiten met elkaar. De gezamenlijke binnentuin is groot genoeg voor iedereen, maar was erg grauw en ongezellig. Geld om daar meer sfeer in te brengen, was er niet. Stichting HORNBACHhelpt schoot te hulp en bracht volop kleur en gezelligheid in de tuin.

Cathy Companje is mantelzorger voor haar moeder, die in één van de 75 appartementen van Evean Westerwatering woont. “Ik ga vaak op bezoek en dan hoor je nog eens wat”, zegt ze. Zo hadden de bewoners het vaak over hun wens om de tuin op te leuken. “Door achterstallig onderhoud ontbreekt het in de binnentuin aan gezelligheid. Veel bewoners wilden er gewoonweg niet naartoe. Dat is jammer, want het is een belangrijk rustpunt voor ze. Bovendien, buitenlucht is gezond.”

‘Kan niet’ bestaat niet
Cathy sprak met de bewonerscommissie van Evean Westerwatering over een opknapbeurt van de tuin. “Ze vertelden dat het niet kon, omdat daar geen geld voor was. Maar ‘kan niet’ bestaat niet”, aldus Cathy. Ze bracht de commissie daarom in contact met Stichting HORNBACHhelpt. “Die kwamen al heel snel langs om naar de tuin te kijken en te bedenken wat ze konden betekenen. De bewonerscommissie heeft zelf aangegeven wat haar wensen waren. Het is per slot van rekening de tuin van de bewoners. Ik was alleen de aanstichter”, lacht Cathy.

Groot!
Sergio Tjin A Djie, projectcoördinator van HORNBACHhelpt, luisterde samen met collega Ingrid naar het verhaal van de bewonerscommissie en ze maakten een rondje door de tuin. “Die was inderdaad grauw”, zegt Sergio. “En groot! Het liefst pak je alles aan, maar dat werd echt te veel. We besloten ons daarom te richten op het opvrolijken van de tuin.”

Uitkijken over het water
Op 18 april gingen Sergio en Ingrid samen met nog 3 vrijwilligers van HORNBACHhelpt aan de slag bij Evean Westerwatering. “De tuin ligt prachtig aan het water met een soort boulevard waar je via verschillende paden naartoe kan lopen”, vertelt Sergio. “Langs één van de paden hebben we 4 houten plantenbakken met daaraan vast een plantenklimrek geplaatst. Die hebben we gevuld met aarde en bloeiende klimplanten. Samen vormen ze een kleurige en natuurlijke gang richting het water. Op de boulevard hebben we vervolgens twee tuinbanken neergezet, zodat de bewoners in alle rust kunnen uitkijken over het water. En aan het hek aan de waterkant hebben we maar liefst 15 plantenbakken gehangen en gevuld met de prachtigste, meest bloeiende planten.”

Bewondering
De hele klus was binnen een dag geklaard. Sergio en Ingrid hadden het project goed voorbereid en ze kregen hulp van de vele bewoners met groene vingers. “Ze hebben ons beloofd dat ze de planten goed gaan onderhouden”, lacht Sergio, die de projecten van HORNBACHhelpt vooral dankbaar werk vindt en daarom graag zijn bijdrage levert. “Ik ben blij voor de bewoners van Evean Westerwatering die nu weer een gezellige plek hebben in hun binnentuin.” Cathy weet dat dit nooit was gelukt zonder de hulp van HORNBACHhelpt. “Ik heb veel bewondering voor bedrijven die zich vrijwillig inzetten voor de maatschappij. Dit project betekent veel voor de bewoners die op hun oude dag nu lekker kunnen genieten van een prachtige tuin.”