HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals

Botanische Tuin Kerkrade krijgt nieuwe ontspanningsplek

Stichting HORNBACHhelpt bouwt tuinpaviljoen

Ontspannen bij het geluid van de vogels en de geur van bloemen. De Botanische Tuin in Kerkrade wil die ervaring graag met iedereen delen. Maar er ontbrak een plek waar je tijdens je wandeling door de tuin even kunt uitrusten, iets dat voor ouderen en mensen die slecht ter been wel van belang is. Stichting HORNBACHhelpt kwam daarom in actie. Afgelopen vrijdag bouwden zij een sfeervol tuinpaviljoen met overkapping, samen met vrijwilligers van de Botanische Tuin.

Revival Botanische Tuin
De Botanische Tuin Kerkrade is een typische Engelse landschapstuin, met meer dan drieduizend bomen en planten van over de hele wereld. Door de bijzondere collectie is de Botanische Tuin een waar museum, met bezoekers uit het hele land. De tuin werd in 1939 aangelegd voor mijnwerkers, bedoeld als plek waar zij met het hele gezin lekker buiten konden zijn. Maar de oorspronkelijke functie, om jong en oud van de natuur te laten genieten, is naar de achtergrond verdwenen, vertelt Voorzitter Paul Baur: “Wij werken aan een revival van de Botanische Tuin, zodat iedereen op een laagdrempelige manier van de natuur kan genieten. Ook ouderen en mensen met een handicap. Voor hen zou het fijn zijn als ze een plek hebben om even uit te rusten en op adem te komen. Daarom vroegen we HORNBACHhelpt om ons te helpen met dit tuinpaviljoen.”

Tuinpaviljoen met overkapping
“Hier dragen wij graag ons steentje aan bij”, vertelt Jeroen Jongen van Stichting HORNBACHhelpt. “Met 11 vrijwilligers zijn we vrijdag de hele dag in touw geweest om het tuinpaviljoen te bouwen: de constructie installeren, het dak bedekken en natuurlijk de tuinbanken plaatsen. Nu kunnen mensen onder de overkapping plaats nemen, zodat ze even rust hebben en de tuin goed in zich op kunnen nemen. Zeker voor ouderen is dit een uitkomst. Zo genieten ze veel meer van hun bezoek aan de tuin. Het is een sfeervolle plek geworden, waar je mooi zicht hebt op het prachtige groen en ook nog kunt schuilen voor de regen. ”

Toekomstplannen
Voorzitter Paul Baur is ontzettend blij met de hulp van Stichting HORNBACHhelpt: “Dankzij deze actie krijgt de tuin haar ontspanningsfunctie terug. Het paviljoen ziet er perfect uit. Veel ouderen, zoals de mensen uit verzorgingshuis Firenschat hier vlakbij, zullen er enorm blij mee zijn. Dankzij HORNBACHhelpt kunnen zij langer en intenser van de tuin genieten en hebben wij nog budget voor andere plannen om meer doelgroepen van de tuin te laten genieten, zoals een kinderhortus.”