Bouwmarkt ziet omzet in Nederland al 4,5 jaar met dubbele cijfers groeien

Hornbach vergroot de afstand op de DHZ-branche

Hornbach verstevigt zijn positie. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die het Duitse bedrijf vandaag presenteert. De geconsolideerde omzet van Hornbach Group, het moederbedrijf van de gelijknamige bouwmarkten, is in het eerste halfjaar van 2019 (looptijd 1 maart 2019 tot 31 augustus 2019) met 9% gestegen naar € 2,6 miljard. In Nederland noteerde de bouwmarkt voor het achttiende kwartaal op rij dubbele groeicijfers. Daarmee presteert Hornbach beter dan de Nederlandse DHZ-branche, die een groei van 3%* rapporteerde. Vanwege de positieve cijfers in de eerste zes maanden heeft de Raad van Bestuur de prognose voor het volledige boekjaar 2019/2020 verhoogd.

Een ontwikkeling die voorlopig niet ten einde lijkt te komen. “We zijn uiteraard zeer tevreden over de omzetontwikkeling in ons land”, laat Evert de Goede, Algemeen Directeur Hornbach Nederland, weten. “We zien bovendien nog volop groeimogelijkheden in Nederland. Daarbij blijven we ons concept, een groot assortiment tegen vaste lage prijzen mét uitgebreide service, trouw. Want ons concept werkt. Dat blijkt niet alleen uit de verkoopcijfers, maar ook uit klanttevredenheid. Vorige week werden we door consumenten voor de veertiende keer uitgeroepen tot Beste Bouwmarkt van Nederland en namen we ook voor de tweede keer de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. We kijken uit naar de opening van onze vijftiende vestiging in Duiven in het voorjaar van 2020. Op de planning staan vestigingen in Apeldoorn, Enschede, Almelo, Nijmegen en Rotterdam. Ik verwacht niet dat de teller bij twintig blijft steken.”

Voorop in de Duitse én Nederlandse branche: dubbele groeicijfers
Zowel in Duitsland als in Nederland heeft Hornbach de kloof met branchegenoten aanzienlijk vergroot in de eerste helft van het boekjaar. In Duitsland steeg de like-for-like omzet met 7,4%. In de acht landen buiten Duitsland (rest van Europa) steeg de netto-omzet met 10,5%. Voor Hornbach Nederland is het zeker niet de eerste keer dat de omzet zo sterk stijgt. In ons land noteert Hornbach al 4,5 jaar lang dubbele groeicijfers. De eerste maanden van het jaar groeit de bouwmarkt daarmee harder dan de Nederlandse DHZ-branche, waar de omzetstijging 3% bedroeg.

Bedrijfsresultaat stijgt met 23,3% tot € 198,4 miljoen, prognose verhoogd
De groei van de groepsomzet met 9% tot € 2,6 miljard, samen met de verbeterde kostenefficiëntie, leidde tot een buitengewone toename van de winst in de eerste helft van het boekjaar. Hornbach Group verhoogde zijn bedrijfsresultaat (EBIT) gecorrigeerd voor niet-operationele winsteffecten met 23,3% tot € 198,4 miljoen. Ondanks de economische risico’s in de tweede helft van het boekjaar verhoogt Hornbach Group de inkomsten- en winstprognoses 2019/2020 gematigd, dit vanwege de sterke groei in de eerste helft van het jaar. De Raad van Bestuur verwacht een omzetgroei in het midden- tot hogere eencijferige percentagebereik en een toename van de EBIT gecorrigeerd voor niet-operationele winsteffecten van meer dan 20% in vergelijking met het niveau van het boekjaar 2018/2019, dat toen € 134,9 miljoen bedroeg.

*Bron: GfK DIY Recap. Cijfers gebaseerd op periode 1 januari – 31 juli 2019.

HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 21.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels veertien vestigingen in ons land. HORNBACH won in 2019 voor de veertiende keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’, en nam dit jaar ook de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).