Buurttuin Hof van Breecamp nu deels overdekt

Stichting HORNBACHhelpt plaatst prieel als kroon op werk vrijwilligers

Een enthousiaste groep buurtbewoners startte vandaag in Stadshagen de buurttuin Hof van Breecamp. Deze tuin is de verbindende factor in de nieuwbouwwijk en wordt volledig gerund door vrijwilligers. Stichting HORNBACHhelpt breidde de tuin vandaag uit met een prieel, waardoor Hof van Breecamp nu deels overdekt is en daardoor nog vaker mensen bij elkaar kan brengen. Een grote wens van de vrijwilligers is daarmee vervuld.

De nieuwbouwwijk Stadshagen begon kil en leeg. De betrokken bewoners brachten hier snel verandering in. Een groep aanpakkers legde er samen een moestuin aan: Hof van Breecamp. Wat begon als moestuin, werd een ontmoetingspunt voor buurtbewoners die elkaar anders nooit hadden leren kennen. Er werden nieuwe vriendschappen geboren en er kwamen steeds meer enthousiastelingen bij. De tuin werd dan ook uitgeroepen tot het beste en meest verbindende burgerinitiatief van Zwolle. Omdat de moestuin na vier jaar plaats moest maken voor nieuwbouw, leggen de vrijwilligers nu een nieuwe buurttuin aan. Met fruitbomen en druivenvelden, maar ook ruimte voor workshops, concerten en het jaarlijkse festival Breecamp Bruist. Elkaar ontmoeten was het uitgangspunt, maar een regenbui gooit dan snel roet in het eten. En budget voor een overkapping was er niet. Stichting HORNBACHhelpt kwam daarom in actie en bouwde een prieel.

Bestrating en overkapping
Stichting HORNBACHhelpt zet vrijwilligers en materialen in bij bouw- en tuingerelateerde activiteiten voor maatschappelijke projecten. De vraag om de buurttuin van een prieel te voorzien, past precies in hun doelstelling. Vandaag vertrokken de HORNBACHhelpt-vrijwilligers met de benodigde materialen naar Hof van Breecamp. Samen met vrijwilligers van de buurttuin legden ze tegels en installeerden ze het prieel. Peter Beekhuis, vrijwilliger bij HORNBACHhelpt: “Geweldig om samen te werken met deze hechte groep vrijwilligers. We hebben vandaag gemerkt dat Hof van Breecamp de buurt echt dichter bij elkaar brengt. We zijn vroeg begonnen want het beloofde een warme dag te worden. Mensen kwamen belangstellend kijken wat er gebeurde, vragen of ze mee konden helpen. Dat de buurttuin nu deels overdekt is, betekent veel voor de wijkbewoners. Nu kunnen ze genieten van muziekoptredens en markten in alle seizoenen.”

Samenwerking
Diana van der Stouw, vrijwilliger Stichting Hof van Breecamp: “Wat een top samenwerking met HORNBACHhelpt! Nu we het prieel hebben opgebouwd met de tegels eronder, kunnen we doorgaan met activiteiten waarbij buurtbewoners elkaar leren kennen, weer of geen weer. Want daar doen we het voor: een buurt waar je elkaar gedag zegt en er samen wat van maakt. Het was mooi om dit met de HORNBACHhelpt-vrijwilligers op te bouwen; hun positieve reacties hebben ons extra energie gegeven. Door het prieel hebben we veel meer mogelijkheden om mensen bij elkaar te brengen. Dit gaan we volop benutten!”

HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 21.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels vijftien vestigingen in ons land. In 2020 hebben consumenten HORNBACH voor de vijftiende keer uitgeroepen tot Beste Bouwmarkt van Nederland. Ook nam HORNBACH dit jaar voor de derde keer op rij de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).

Instagram has returned invalid data.