Consumentenbond: Laagste prijzen bij Hornbach

Prijspeiling A-merken valt uit in voordeel Beste bouwmarkt van Nederland

Volgens de Consumentenbond is Hornbach de bouwmarkt met de laagste prijzen. Dat blijkt uit onderzoek naar het gemiddeld prijsniveau van ruim tweehonderd A-merken. Deze prijspeiling vond plaats bij acht bouwmarktketens en twee webwinkels. Hornbach opent in Nederland dit jaar twee nieuwe vestigingen (Best en Geleen), waarmee de teller in ons land op elf komt. Eind vorig jaar is deze projectbouwmarktketen voor de negende keer uitgeroepen tot ‘Beste bouwmarkt van Nederland’.

“Voor ons is het geen nieuws dat wij van alle bouwmarkten de laagste prijzen hanteren”, zegt Hans van Bemmel, Hoofd Inkoop Hornbach Nederland. “Onze laagsteprijsgarantie is al sinds jaar en dag een van onze bouwstenen. Maar dat een onafhankelijke partij als de Consumentenbond bevestigt dat wij de goedkoopste zijn, zal voor veel consumenten natuurlijk een geloofwaardige conclusie zijn. We kunnen dus met recht zeggen dat geen andere bouwmarkt kan tippen aan onze prijs-kwaliteitverhouding.”

“10 à 11 procent goedkoper dan gemiddeld”
“Uit onze prijspeiling blijkt dat het loont om prijzen te vergelijken en naar aanbiedingen te speuren”, staat in de Consumentengids van deze maand. Onder acht bouwmarktketens en twee webwinkels vergeleek de Consumentenbond de prijzen van ruim tweehonderd A-merken. “Hornbach is de goedkoopste bouwmarkt. Je betaalt hier over de hele linie 10 à 11% minder dan gemiddeld.” Uit het onderzoek blijkt dat prijs vergelijken vooral bij verf zeer de moeite waard is: een blik Flexa Strak in de lak (750 ml) kost bij Hornbach € 19,95 en is bij Gamma, Karwei en Praxis ruim € 5,- duurder. Wat verder opvalt, is de rekbaarheid van begrippen als ‘aanbiedingen’ en ‘laagsteprijsgarantie’. “Gamma, Karwei en Praxis hebben ook een laagsteprijsgarantie, maar alleen voor specifieke artikelen. Hornbach doet als enige niet aan aanbiedingen, maar heeft wel een laagsteprijsgarantie. Ook biedt Hornbach 10% korting op aanbiedingen van concurrenten.” (Bron: Consumentengids, maart 2015)

Ilse Mijnders
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 19.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels veertien vestigingen in ons land. HORNBACH won in 2018 voor de dertiende keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’, en nam dit jaar ook de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).