Hornbach newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals

Driekwart van de Nederlanders isoleert voor de portemonnee

Groningen, Drenthe en Zeeland lopen voorop met isolatieplannen

Wie er komende winter warm bij wil zitten, moet nu beginnen met isoleren. En dat doen we ook, zo blijkt uit onderzoek van HORNBACH. Na de vakantie pakken we deze klus massaal op. Bijna de helft van de Nederlanders heeft plannen om nog dit jaar zijn huis te isoleren. Inwoners uit de provincies Groningen, Zeeland en Drenthe lopen voorop. We isoleren in de eerste plaats omdat we er geld mee kunnen besparen. Slechts een kwart van de Nederlanders doet dit uit duurzaamheidsoverwegingen. Wat mensen precies gaan isoleren in huis, verschilt per provincie.

Isoleren voor de portemonee
Het einde van de zomer is hét moment om werk te maken van isolatie in huis. We zijn er dan ook massaal mee bezig. Maar liefst 44 procent van de Nederlanders heeft plannen om dit jaar nog te gaan isoleren, blijkt uit het Duurzaamheidsonderzoek van HORNBACH onder ruim 1.000 deelnemers. Per provincie zijn er uitschieters: in Groningen, Drenthe en Zeeland heeft meer dan de helft van de inwoners een isolatieklus op het programma staan. Hoewel duurzaamheid vast een rol speelt, isoleren we in de eerste plaats voor de eigen portemonnee. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat driekwart van de Nederlanders isoleert om geld te besparen op de energierekening. En dat is begrijpelijk nu de gasprijs hoger dan ooit is. Slechts een kwart isoleert het huis om bij te dragen aan een duurzamere wereld.

Vooral ramen, dak en gevel
Huizen die nog helemaal niet geïsoleerd zijn, kom je bijna niet meer tegen. Maar liefst 95% van de Nederlanders heeft al iets geïsoleerd in huis, meestal de ramen. Ook het dak is bij tweederde van de Nederlanders al voorzien van isolatie. In Noord-Brabant is deze vorm van isolatie favoriet: driekwart van de Brabanders heeft dakisolatie. Per provincie zijn er opvallende verschillen in het aanpakken van isolatieklussen. Zo loopt Groningen voorop in vloerisolatie: ruim 7 op de 10 Groningers hebben een geïsoleerde vloer. In Friesland gaat de voorkeur uit naar het isoleren van verwarmingsbuizen: meer dan de helft van de Friezen heeft geïsoleerde verwarmingsbuizen, terwijl dat in veel andere provincies nog geen 30 procent is. En in Flevoland en Utrecht zijn huizen met enkel of niet-isolerend glas nauwelijks meer te vinden: bijna alle inwoners van deze provincies hebben geïsoleerde ramen.

Isolatietips
Doe-het-zelvers gaan graag zelf aan de slag met de isolatieklus. Maar die zijn in de minderheid. Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat iets meer dan de helft van de Nederlanders het isoleren graag laat uitvoeren door een professional. Zij kunnen er maar beter snel bij zijn, want aannemers hebben een volle agenda. Wie zelf aan de slag gaat, heeft veel baat bij een goede voorbereiding. Als je dak al geïsoleerd is, pak je de zoldervloer dan nog aan? Welke materialen kun je het beste gebruiken voor gevelisolatie? En hoe zit het met gemeentesubsidies? HORNBACH geeft hier tips over op HORNBACH.nl en in de vestigingen.

Bron: Direct Research N= 1.031

Onderstaande gegevens zijn enkel voor persgerelateerde vragen.
Voor overige vragen (zoals over uw bestelling) kunt u terecht bij het contactformulier.


Hornbach Bouwmarkt Nederland
Maarten Post
Telefoon:030 - 266 98 98
E-mail:maarten.post@hornbach.com
Van Hulzen Communicatie
Fenna Zwerver
Telefoon:071 - 560 20 60 / 06 - 42 600 279
E-mail:hornbach@vanhulzencommunicatie.nl
Over HORNBACH
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 22.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels vijftien vestigingen in ons land. In de afgelopen zestien jaar werd HORNBACH vijftien keer op rij verkozen tot Beste Bouwmarkt van Nederland. In 2021 riepen consumenten HORNBACH.NL voor de vierde keer uit tot Beste Webshop in de categorie bouwmarkten. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).

Volg Hornbach:

Instagram
Instagram has returned invalid data.

Volg ons

Social wall