Eerste Hornbach-raket succesvol gelanceerd

Ontwerp studenten TU-Delft schiet 1,2 kilometer de lucht in

Kun je een raket bouwen van Hornbach-materialen? Dat was de grote vraag van Aerospace Engineering studenten van de TU Delft. Gisterochtend namen zij de proef op de som en lanceerden mét succes de allereerste Hornbach-raket vanaf het militaire oefenterrein in ’t Harde. De raket behaalde een snelheid van 720 km/u en hoogte van 1,2 kilometer.

“Deze lancering heeft onze verwachtingen écht overtroffen”, vertelt Willem van Lynden van studentenvereniging Delft Aerospace Rocket Engineering (DARE) enthousiast. “Met het Hornbach-project willen we aantonen dat je ook met conventionele materialen eigenhandig een raket kunt bouwen. Belangrijk, want de ruimtevaart moet zich verder ontwikkelen; bewuster en zuiniger. En het is ons gelukt, bij Hornbach vind je echt alles voor elk project, zelfs als je de ruimte in wilt. Van plaatmateriaal en electra, tot schroeven en hittebestendige lijm, deze raket is helemaal Hornbach. Alleen de brandstof, die we trouwens ook zelf maken, komt niet bij onze bouwpartner vandaan.”

Nieuwe manier van ruimtevaart
DARE is een van de meest geavanceerde student raketbouwverenigingen in de wereld. Met meer dan 150 actieve leden werken ze sinds 2001 aan hun ultieme droom: als eerste studentenvereniging ter wereld en als eerste van Nederland de ruimte bereiken. Het Hornbach-project draagt daaraan bij. “Door gebruik te maken van andere materialen, zijn de studenten uitgedaagd om op nieuwe wijze te ontwerpen”, legt Maarten Post, marketingmanager van Hornbach Nederland uit. “Een manier om innovatie en technologische ontwikkelingen te stimuleren. We zijn er trots op dat wij daar als bouwpartner aan hebben kunnen bijdragen en zo de wetenschappelijke en educatieve doelen van de TU Delft kunnen helpen realiseren.”