Hornbach newsroom Persportaal van Hornbach Nederland voor mediaprofessionals

Groep 4 meest ‘vatbaar’ voor brandpreventie

Brandweerman Cor: “Ik vertel ze geen sprookjes”

Brand in huis voorkomen begint bij het voorlichten van kinderen. In het bijzonder bij die uit groep 4. Uit recent onderzoek blijkt deze groep namelijk het meest ‘vatbaar’ voor onderwijs over vuur. Brandweerman Cor (Kraaijenhagen) kan hier als geen ander over meepraten.

Brandweerman Cor is zich al langer bewust van de niet te onderschatten rol van kinderen bij het voorkomen van woningbranden. Hij geeft nu al ruim vier jaar spelenderwijs brandpreventieles aan kinderen van de basisschool en beaamt dat kinderen van zeven à acht jaar zijn lessen (van drie kwartier) het beste oppikken. “Die willen echt alles weten. En het is dé leeftijd waarop ze bij thuiskomst hun ouders onderwijzen.” Hij lacht. “En ze blijven zeuren tot die rookmelder er is.”

Huisbrandweerman van Hornbach

Onder het motto ‘Hornbach – ook voor kwaliteit in brandveiligheid’ zet deze bouwmarktketen zich al jaren in voor brandpreventie. Niet alleen door het aanbieden van een uitgebreid assortiment op het gebied van brandpreventie en brandbestrijding, maar ook door het geven van goede voorlichting. Hornbach werkt hiervoor sinds enkele jaren nauw samen met Brandweerman Cor. Kijk voor meer informatie op www.brandweermancor.nl.

‘Belangrijk maken’

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn er jaarlijks tienduizenden woningbranden. Met afgelopen jaar in totaal 41 dodelijke slachtoffers, zo meldde het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV). Recente, tragische voorvallen hebben de urgentie van brandpreventie nog eens extra benadrukt. “Die cijfers maken wel duidelijk hoe belangrijk het is om scherp te blijven op brandveiligheid en het treffen van maatregelen om branden te voorkomen”, benadrukt de bekendste brandweerman van Nederland, die al 25 jaar door het land toert met zijn brandpreventieshow. “En juist kinderen kunnen daarbij als een soort brandmelders fungeren. Die moet je aan het denken zetten en belangrijk maken. Dan krijg je het samenspel in huis dat ouders zo graag willen. Ik mik daarbij in het bijzonder op groep 4. In de klassen eronder zijn kinderen vaak te speels, terwijl kinderen uit groep 5 al meer een eigen mening hebben.”

“Niet bang maken, maar bewustmaken”

Dankzij zijn verhaal snappen de kinderen onder andere waarom ze geen spullen op de trap moeten laten liggen, waarom ze niet met aanstekers moeten spelen en waarom rookmelders zo belangrijk zijn, evenals goede vluchtroutes. “Met mijn praktijkverhalen probeer ik ze bewust te maken, niet bang”, legt de huisbrandweerman van bouwmarkt Hornbach uit. “Ik vertel ook geen sprookjes. Ik probeer kinderen op een leuke, ludieke, maar doordringende manier iets bij te brengen over brandveiligheid; daar kom ik voor langs de scholen.” Tijdens deze speciaal voor kinderen ontwikkelde show komen alle zintuigen aan bod. Van horen en zien tot zelfs ruiken. “Dan krijg je echt een beleving. Een ervaring die de kinderen bijblijft. Waar ze thuis over vertellen, en nog belangrijker dus: waar ze zich thuis bewust van zijn.”
Na alle wijze raad krijgen de kinderen een brandpreventiediploma. “Als ze natuurlijk goed hebben opgelet”, sluit Cor met een knipoog af. “Want iedere brand die je kunt voorkomen, is er weer één”. Brandweerman Cor hoopt dat brandweerkorpsen in Nederland zijn manier van voorlichting aan kinderen gaan oppakken. Het werkt echt!

Hornbach Bouwmarkt Nederland
Maarten Post
Telefoon:030 - 266 98 98
E-mail:maarten.post@hornbach.com
Van Hulzen Communicatie
Ilse Mijnders
Telefoon:071 - 560 20 60 / 06 - 426 00 456
E-mail:hornbach@vanhulzencommunicatie.nl
Over HORNBACH
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 19.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels veertien vestigingen in ons land. HORNBACH won in 2018 voor de dertiende keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’, en nam dit jaar ook de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).

Volg Hornbach:

Twitter
Social wall
Facebook
Social wall