Harald de Ruijter terug als HR Manager bij HORNBACH

Harald de Ruijter keert na negen maanden afwezigheid terug in het management van HORNBACH Nederland. Per 1 september pakt hij de rol van HR Manager weer op die hij eerder al vier jaar vervulde. Met veel energie gaat hij aan de slag met en voor alle collega’s bij HORNBACH.

Vier jaar werkte Harald (50) al bij HORNBACH als HR Manager. Vorig jaar december vertrok hij naar een logistiek bedrijf waar hij met veel plezier gewerkt heeft. Toen de rol van HR Manager bij HORNBACH weer vrijkwam, kwamen ze daarover samen in gesprek en tot overeenstemming. “Ik heb het altijd goed gehad hier. Voor mijn gevoel ben ik nooit echt weggeweest. Afgelopen jaar ben ik nog nauw betrokken geweest bij HORNBACH omdat ik de cao-onderhandelingen heb mogen doen. Dat zegt veel over het wederzijdse vertrouwen. Ik ben er trots op nu weer bij deze prachtige organisatie aan het werk te zijn.”

HR-uitdagingen
De HR-afdeling staat voor een paar stevige uitdagingen, zoals de krapte op de arbeidsmarkt. Dat HORNBACH zo hard groeit in Nederland is geweldig en uitdagend tegelijk. Het valt niet mee om voldoende goede mensen te vinden. “We worden gedwongen daar innovatieve en creatieve oplossingen voor te bedenken. Daarnaast moeten we goed nadenken hoe we medewerkers kunnen behouden. Een krachtig middel daarvoor zijn onze opleidingen. We staan er al langer om bekend dat we investeren in onze mensen en ze de kans bieden om te leren en zich te ontwikkelen. Je krijgt er medewerkers voor terug die enthousiast en tevreden zijn en vertrouwen hebben in hun werkgever. Het effect is dat ze gemiddeld langer bij je blijven. We hebben hier al stappen in gezet en ik ben ervan overtuigd dat er nog meer uit te halen is. Hetzelfde geldt voor het verbeteren van de arbeidsomstandigheden in de vestigingen, zodat het zowel voor medewerkers als klanten nog veiliger wordt. “Ik ben blij dat we er twee collega’s bij krijgen op de afdeling Arbo & Veiligheid om hier werk van te maken.”

Bouwen doe je samen
Het afgelopen jaar heeft HORNBACH niet stilgestaan. Zo zijn er nieuwe vestigingen en medewerkers bijgekomen en hebben er wat personele wisselingen plaatsgevonden binnen de vestigingen. Harald maakt daarom de eerste periode een ronde langs alle vestigingen om weer goed zicht te krijgen op de hele organisatie. Daarnaast bezoekt hij samen met het volledige managementteam elke maand een andere vestiging. “We lopen dan een dag mee op de vloer om goed te kijken en luisteren wat daar goed gaat en wat beter kan. Tijdens de lunch nemen we alle tijd om in gesprek te gaan met de medewerkers. Ik vond dat altijd de leerzaamste en leukste dag van maand.” Harald is blij dat deze maandelijkse bezoeken in september weer van start gaan. “Het is dé manier om erachter te komen wat vestigingen écht van ons nodig hebben om te kunnen groeien. HR moet zo dicht mogelijk tegen de vestigingen aankruipen. Want bouwen, doe je samen.”