HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals

Hart onder de riem voor zieke kinderen en hun ouders

Stichting HORNBACHhelpt bouwt terras en rolstoelpad bij zwembad

Met Stichting Tikkie Jij Bent Hem vervullen Nico en Jolanda Plönes grote wensen van ernstig zieke kinderen en hun ouders. HORNBACHhelpt stak dan ook met liefde de handen uit de mouwen voor zo'n nobel doel. Zeven vrijwilligers bouwden voor de stichting een fijne buitenruimte en legden een rolstoeltoegankelijk pad aan naar het nieuwe zwembad, dat speciaal is gebouwd om zieke kinderen in alle rust te laten zwemmen.

Nico en Jolanda Plönes weten als geen ander dat een gezonde jeugd niet vanzelfsprekend is: in 2015 overleed hun zoon Luuc op dertienjarige leeftijd aan Acute Myeloïde Leukemie (AML). Na een periode van rouw besloten Nico en Jolanda om Luucs leven te blijven eren en richtten ze de stichting Tikkie Jij Bent Hem op, waarmee ze op verschillende manieren proberen om kinderen lichtpunten te bieden in hun strijd tegen hun ziekte.

Cruciale stappen
‘We hebben inmiddels aan ruim vierhonderd zieke kinderen een iPad verstrekt, precies zoals Luuc dat voor zich zag. Met het zwembad borduren we voort op een andere grote wens: in het laatste stadium van zijn ziekte wilde Luuc nog één keer zwemmen. Dat was destijds vrij lastig om te regelen, maar gelukkig kregen we het voor elkaar. We willen andere zieke kinderen die kans ook bieden – maar als het even kan een stuk laagdrempeliger, met meer aandacht voor de behoeften van ouders en kind.’ Nico en Jolanda lieten daarom naast hun huis een overdekt zwembad bouwen. Vrijwilligers en organisaties hielpen hen, maar het zwembad bleef een project van bloed, zweet en tranen, en van de lange adem. Pas met de steun van HORNBACHhelpt konden ook de laatste cruciale stappen worden gezet.

Troost bieden
Paul Jeronimus, vrijwilliger bij HORNBACHhelpt, hoefde na zijn ontmoeting met Nico geen twee keer na te denken. ‘Ik wist meteen: aan dát project wil ik bijdragen. Ik ben heel blij dat dat is gelukt. Met zeven vrijwilligers hebben we een ruim terras bij het zwembad aangelegd, waar de ouders en de kinderen echt even tot rust kunnen komen. Naast een mooie vloer, hebben we het terras gevuld met op maat gemaakte, beklede stoeltjes en bankjes en voorzien van verschillende bloembakken en planten.’

De afstand van het terras tot aan het zwembad was nog best groot, vertelt Paul: ‘Daarom hebben we speciaal aan onze stratenmaker gevraagd of hij een rolstoelvriendelijk pad kon aanleggen. Dat heeft hij gedaan, en het pad is direct in gebruik genomen.’ De geestdrift is nog hoorbaar in Pauls stem. ‘Het is geweldig als je iets kunt betekenen voor zo’n project. En je bij dit soort verdrietige gebeurtenissen met één dag gezamenlijk klussen toch een beetje troost kunt bieden.

Welkome steun
‘Zonder de steun van HORNBACHhelpt had het zomaar nog een jaar kunnen duren om alles op orde te krijgen,’ vertelt Nico. ‘Nu kan op korte termijn het eerste zieke kind al zwemmen. Als we alleen dat ene kind al een mooie ervaring kunnen bieden, dan is ons werk al de moeite waard geweest. Maar je hebt gemerkt: we houden van dóórpakken en willen het liefst zoveel mogelijk kinderen en ouders een hart onder de riem steken. HORNBACHhelpt heeft ons daar een flinke stap verder in geholpen. Daar zijn wij hen heel dankbaar voor.’