Hornbach beste grote bouwmarkt om te werken

Medewerkers geven werkgever gemiddeld een 7,7

Hornbach is van de grote bouwmarktketens in ons land de beste om voor te werken. Dat blijkt uit onderzoek door onderzoeksbureau Effectory onder bedrijven met meer dan 1.000 medewerkers in dienst. De medewerkers van Hornbach geven een gemiddeld rapportcijfer van 7,7. Daarmee behoort deze onderneming dit jaar als enige bouwmarkt tot de vijftig beste werkgevers met 1.000 werknemers of meer in de gelederen. Een prestatie om als werkgever van in Nederland ruim 1.200 medewerkers (verdeeld over negen vestigingen) trots op te zijn. Zeker aangezien Hornbach dit jaar voor het eerst deelnam aan het onderzoek.

De jaarlijkse `Beste Werkgevers Awards’ vormen een objectieve norm voor goed werkgeverschap. Organisaties verdienen een positie op de ranglijst, gebaseerd op gedegen onderzoek onder hun eigen medewerkers. Organisaties die boven de norm van 7,3 scoren, zijn in de lijst opgenomen. Hornbach kwam als enige bouwmarkt door de voorronde heen. Van alle genomineerde retailers is de bouwmarkt annex tuincentrum de op drie na beste werkgever.

Bevestiging

“Wij zien dit prachtige rapportcijfer als een bevestiging dat we op de goede weg zijn met ons HR-beleid”, zegt HR-manager Chris van den Akker van Hornbach, die benadrukt dat veel van zijn collega’s uit de praktijk komen en zo de noodzakelijke deskundigheid meebrengen. “We hebben de laatste tijd meer ingestoken op de rol van HR als businesspartner binnen de organisatie, en op het versterken van ontwikkelingsmogelijkheden en leiderschapskwaliteiten.” Van den Akker is tevreden over het feit dat het onderzoek van Effectory uitwijst dat het personeel die aanpak positief ontvangt. “Mooi ook om te zien dat onze medewerkers nog het meest tevreden zijn (een 8,6 als rapportcijfer) over de onderlinge collegialiteit; de bereidheid om elkaar te helpen. De komende tijd gaan we ons HR-beleid verder versterken, met onder andere vitaliteitsmanagement en verzuimmanagement. Daarmee hopen we ook in de toekomst bij de beste werkgevers te kunnen blijven behoren.”

Evert de Goede, algemeen directeur van de bouwmarktketen, onderkent de kracht van een goede afdeling HR en de toegevoegde waarde binnen Hornbach. “Ons personeel is de drijvende kracht achter ons succes, voor zowel in Nederland als in de Europese landen waar wij gevestigd zijn.”

Hornbach feliciteert Red Bull en Stichting Buurtzorg Nederland van harte met het behalen van de eerste prijs in respectievelijk de categorie met minder en meer dan 1.000 medewerkers.

Evert de Goede, algemeen directeur van de bouwmarktketen

Ilse Mijnders
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 19.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels veertien vestigingen in ons land. HORNBACH won in 2018 voor de dertiende keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’, en nam dit jaar ook de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).