Hornbach bouwt gestaag verder met ruim 5% omzetgroei

Groep verhoogt dividend aanzienlijk

Hornbach Group presenteert zich in robuuste vorm. In het boekjaar 2015/2016 (1 maart 2015 tot 29 februari 2016) realiseerde de projectbouwmarktketen een geconsolideerde omzetgroei van 5,1% tot 3,755 miljard euro. In Nederland haalt Hornbach zelfs dubbele cijfers.

De omzet van Hornbach blijft stijgen. Ook een tegenvallend derde kwartaal kon de Group nauwelijks deren, ondanks een bijzondere waardevermindering op de winst. De productiviteit per oppervlakte-eenheid steeg het afgelopen fiscale jaar namelijk voor het vierde jaar op rij. Dergelijke positieve ontwikkelingen droegen bij aan de geconsolideerde omzetgroei. Met deze basis blijft Hornbach investeren in de uitbreiding van haar digitale strategie en de weg vrijmaken voor toekomstige groei.

Grotere omzetgroei bij bouwmarktdivisie
Bij de divisie Hornbach Baumarkt AG steeg de omzet zelfs met 5,3% naar 3,53 miljoen euro. Dit grootste en belangrijkste deelconcern van de Group omvat 153 projectbouwmarkten met tuincentra in negen Europese landen. De positieve trend zet zeker door bij Hornbach Nederland. “Wij halen zelfs een omzetstijging met dubbele cijfers”, vertelt Financieel Directeur Wim Sigmond. “In Nederland voorzien wij duidelijk in een behoefte. Eind 2015 hebben wij twee nieuwe vestigingen geopend in Best en Geleen. Daarnaast zien we groei in e-commerce: de omzet via de onlineshop stijgt.”

Lange adem
In het verleden heeft Hornbach Group bewezen dat zij dankzij haar unieke winkelformule blijft groeien en dat zij tegenvallende resultaten in de regio snel kan compenseren door de breedte en dynamiek van de landenmix. “Wij geloven dat onze huidige e-commercestrategie in lijn is met de voortdurende transformatie van de commerciële wereld. Daarom blijven wij consequent investeren in e-commerce.”

Dividendverhoging
De omzetgroei is ook reden voor Hornbach Group om het dividend te verhogen. Bij het aandeel Baumarkt is een dividendverhoging voorgesteld van 13 procent.