HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals
HORNBACH: correcties winkelen op afspraak stap in goede richting

HORNBACH: correcties winkelen op afspraak stap in goede richting

Bouwmarkt wil graag aan essentiële vraag kunnen voldoen en pleit voor één klant per 25 m2 zonder maximum

Het demissionair kabinet presenteerde vanavond een verlenging van de lockdown, waarbij winkelen op afspraak voorlopig de norm blijft. De correctie op de maatregel, waarmee er vanaf 16 maart een maximum van vijftig klanten geldt voor grootwinkelbedrijven, is volgens HORNBACH een stap in de goede richting. Maar het is niet waar de bouwmarkt op gehoopt had. HORNBACH is ervan overtuigd per direct klanten veilig te kunnen laten winkelen: één klant per 25 m2, zonder maximum.

“Laat ik vooropstellen dat we begrip hebben voor de situatie en de moeilijke besluiten die genomen moeten worden. Ook wij vinden dat we met elkaar alles op alles moeten zetten om het coronavirus eronder te krijgen”, vertelt Evert de Goede, Algemeen Directeur HORNBACH Bouwmarkt Nederland. “Wij zijn blij met iedere versoepeling die geboden wordt, maar helaas kunnen we met een maximum van vijftig klanten tegelijkertijd niet in de essentiële behoefte voorzien.”

Veilig winkelen
De bouwmarkten van HORNBACH hebben een gemiddelde oppervlakte van 16.000 m2. “Die vijftig klanten hebben dus meer dan een tennisveld aan ruimte voor zichzelf”, vervolgt De Goede. “En dat terwijl buitensporten met vier personen is toegestaan. Wij zijn ervan overtuigd dat klanten ook veilig bij ons kunnen winkelen als we uitgaan van één klant per 25 m2. Het kabinet hoeft zich hierbij echt geen zorgen te maken over de handhaving. Wij hebben vorig jaar zelf al veiligheidscoördinatoren aangesteld, die samen met onze beveiligers toezien op het aantal klanten in de bouwmarkt en de anderhalvemetermaatregel actief monitoren. Ik hoop dan ook dat het kortgeding dat INretail heeft aangespannen, alsnog leidt tot dit maatwerk op de regels. En met directe ingang. Waarom wachten op 16 maart met deze correctie en vervolgens tot eind maart voor eventuele verdere versoepelingen? Laten we wel wezen, winkelbezoeken dragen slechts 0,7% bij aan de verspreiding van het virus.” Zo blijkt uit cijfers van het RIVM.

Voldoen aan de vraag
Versoepelingen van de maatregelen zijn broodnodig. De vraag van consumenten neemt toe in het tuinseizoen. De Goede: “Juist in de lente wil iedereen projecten oppakken en de tuin in gereedheid brengen. Logisch, want buiten zijn biedt goede mogelijkheden om iemand op gepaste afstand te ontmoeten. Tuinieren is daarbij ook nog eens hartstikke gezond. Je bent in beweging, het werkt ontspannend en je doet er een dosis vitamine D bij op. Binnen de huidige maatregelen, met online verkoop en reserveren & afhalen, kunnen we helaas niet aan de vraag voldoen. We signaleren dat klussen worden uitgesteld. Bovendien zijn de minimale wachttijden van vier uur niet realistisch wanneer mensen bijvoorbeeld een lekkage hebben. Hoe eerder we weer open kunnen zoals we dat vorig jaar waren, hoe beter.” Tot 15 december vorig jaar behoorden de projectbouwmarkten en tuincentra van HORNBACH tot de essentiële winkels en gold de norm van één klant per 25 m2, zonder enig probleem.

Winkelen op afspraak en online services
ORNBACH zal in lijn met de versoepelingen vanaf 16 maart weer consumenten in haar vestigingen verwelkomen met winkelen op afspraak. Via www.hornbach.nl kunnen afspraken worden ingepland voor de duur van 45 minuten. Ook de onlineservices blijven actief. Producten kunnen worden besteld via de webshop, waarbij het mogelijk is de artikelen thuis te laten bezorgen of te kiezen voor reserveren en afhalen.

Lees ook ...