Hornbach lanceert campagne waar luchtje aan zit

Zó ruikt het voorjaar!

Het is maar goed dat geurtelevisie nog niet bestaat. Anders zouden veel tv-kijkers de komende week hun neus ophalen bij de nieuwste reclamecampagne van HORNBACH Bouwmarkt Nederland. De projectbouwmarktketen vindt het voorjaar namelijk niet alleen ruiken naar vers gemaaid gras en bloeiende bloemenvelden, maar juist ook naar iets heel anders, dat zo puur is als verse aarde. Volgens de eigenzinnige bouwmarkt is dé geur van het voorjaar juist gerelateerd aan zwetende klussers. Aan klussers die hun project met beide handen aanpakken en ervoor gaan. Dat is de boodschap van de nieuwe Hornbach-campagne ‘Zo ruikt het voorjaar’, die eerder deze week al op raadselachtige wijze begon.

“De gemiddelde Nederlander denkt bij het voorjaar aan frisse geuren, van de natuur buiten tot de grote schoonmaak binnen”, vertelt Maarten Post, marketingmanager Hornbach Nederland. “Als Hornbach zien wij dat net iets anders, zoals de meeste mensen inmiddels van ons gewend zijn. Wij associëren het voorjaar met de start van het klusseizoen buiten, met de start van nieuwe projecten. Dat betekent hard werken. Een dagje zweten. Niets om je voor te schamen. Integendeel, met deze campagne vieren we dat de geur van kluszweet in de lucht hangt. Vermengd met de geur van omgewoelde aarde, groen gras en ontluikende bloemen.”

Ode aan doorzetters
De campagne (www.zoruikthetvoorjaar.nl) is typisch Hornbach: altijd een ode aan iedereen die van de bank af komt en de handen uit de mouwen steekt. “Je moet het altijd maar weer doen, in die spaarzame vrije uren een klusproject oppakken en tot een succes maken”, realiseert Post zich. “Dat vraagt om wilskracht en doorzettingsvermogen. Als Hornbach hebben we veel bewondering voor deze klushelden, die hun drukke leven niet als excuus gebruiken om projecten te laten wachten, maar opstaan om zelf hun terras aan te leggen of schuur te verbouwen. Want deze mensen, die er hun hand niet voor omdraaien om van hun project een droomproject te maken, dat zijn pas echte klussers.”

Onderbroek op straat
De tv-commercial is vanaf vandaag te zien, maar veel Nederlanders kregen eerder deze week op straat al lucht van deze nieuwe campagne. Geen voorbijganger zal de abri’s zijn ontgaan met daarop een vieze onderbroek, omringd door allemaal fleurige bloemen en daaronder de tekst: ‘Ontdek dé voorjaarsgeur’. Wie nieuwsgierig was naar de achterliggende boodschap, kon verder kijken op www.zoruikthetvoorjaar.nl.

De tv-commercial vormt de basis van de campagne ‘Zo ruikt het voorjaar’. De projectbouwmarktketen zet deze nieuwe campagne crossmediaal in, met uitingen via radio, out of home, online video en display, social media en print. Bekijk de commercial hier: https://youtu.be/ggCNZ1y_Wek

Credits:
Agentschap: HEIMAT, Berlijn