Hornbach onderbreekt reclameblokken

Korte film bouwmarktketen roept op tot strijd tegen lelijkheid

Vanaf vandaag worden de reclameblokken op landelijke televisie opgesierd door een korte film van Hornbach. De nieuwe tv-productie van de eigenzinnige bouwmarktketen ‘Doe wat tegen lelijk’ onderbreekt de commerciële lokroepen met een helder, idealistisch geluid: een mooie omgeving maakt de mensen om ons heen ook mooier.

Deze korte film van bijna twee minuten (gemaakt door het gerenommeerde reclamebureau Heimat)

verbeeldt volgens marketingmanager Michel van Slingerland eens te meer de filosofie van Hornbach. “We roepen klussers als het ware op in zichzelf te geloven. Deze tv-spot is onderdeel van onze voorjaarscampagne waarin wij ingaan op het psychologische effect van een mooie omgeving. Op deze manier proberen wij klussers te motiveren hun projecten op te pakken en de wereld op hun eigen manier mooier te maken, en dat begint thuis of in de tuin. Kortom, niet bij de pakken neerzitten maar zelf bouwen aan die positieve, mooie wereld.”

Dingen oplossen door ze mooier te maken

De titel van de nieuwe tv-spot is `Doe wat tegen lelijk’ en gaat over een bijzonder project in een mistroostig ogende buurt, in een stad ergens in Europa. Grauwe, afbrokkelende gevels en braakliggende, door onkruid overwoekerende tuinen. Eén brok lelijkheid, tot een groepje vrienden besluit de strijd tegen die lelijkheid aan te binden. Hun enthousiasme en vindingrijkheid werkt aanstekelijk en met hulp van steeds meer mensen pakken ze plekken en dingen aan die de omgeving er niet mooier op maken. De onheilspellende sfeer van het begin gaat geleidelijk aan over in een kleurrijk, vrolijk en levendig plaatje. Speciale rol is weggelegd voor twee broers, die door de aanleg van een lelijk kanaal van elkaar werden gescheiden, maar elkaar dankzij het kluscollectief weer in de armen kunnen sluiten. ”Kijk toch eens”, sluit de verteller van het filmpje af. “Het kan toch niet fout zijn dingen op te lossen door ze mooier te maken?”.

De korte film is te zien op http://on.fb.me/1h0Soq0

Ilse Mijnders
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 19.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels veertien vestigingen in ons land. HORNBACH won in 2018 voor de dertiende keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’, en nam dit jaar ook de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).