Hornbach opent distributiecentrum in Eindhoven

Bouwmarktketen speelt in op snelle groei

Hornbach groeit hard in Nederland. De Duitse bouwmarktketen noteert al 4,5 jaar dubbele groeicijfers in ons land. Inmiddels wordt een belangrijk deel van de omzet online gerealiseerd. Om het aantal webshop-bestellingen verder te kunnen laten groeien en de orders te verwerken met het serviceniveau dat Nederlandse consumenten gewend zijn, opent Hornbach Nederland een distributiecentrum in Eindhoven.

“Nederland is in Europa trendsettend op het gebied van onlinebestellingen”, vertelt Evert de Goede, algemeen directeur Hornbach Nederland. “Consumenten verwachten ons volledige assortiment van 120.000 artikelen, waaronder groot plaatmateriaal en zware producten zoals mortel, online te kunnen bestellen. En levering natuurlijk binnen 24 uur. Als Beste Bouwmarkt van Nederland willen we ook online de beste zijn. Een eigen distributiecentrum in Nederland is dan essentieel.”

Samenwerking met XPO Logistics
Het distributiecentrum wordt gerealiseerd in samenwerking met XPO, die een deel van de dienstverlening voor onlinebestellingen gaat uitvoeren. “We maken graag gebruik van de expertise van XPO”, vervolgt De Goede. “We hebben er vertrouwen in dat het voorraadbeheer, orderpicken en het uitleveren van bestellingen bij deze gerenommeerde logistieke dienstverlener in goede handen zijn.” Mauro Ungheretti, managing director Supply Chain Netherlands, Belgium, Germany XPO Logistics, is trots op de samenwerking met Hornbach: “Ons team kijkt ernaar uit Hornbach te steunen in haar groeiambitie op de online DIY-markt.” Het distributiecentrum heeft een oppervlakte van 13.000 m2 en is gevestigd op de logistieke campus van XPO in Eindhoven. Het distributiecentrum wordt gefaseerd in gebruik genomen en zal in mei 2020 volledig operationeel zijn.

HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 21.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels veertien vestigingen in ons land. HORNBACH won in 2019 voor de veertiende keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’, en nam dit jaar ook de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).