Hornbach newsroom Persportaal van Hornbach Nederland voor mediaprofessionals
HORNBACH presenteert definitieve cijfers boekjaar 2020/2021

HORNBACH presenteert definitieve cijfers boekjaar 2020/2021

Bouwmarkt verwacht ook op lange termijn aanhoudende vraag naar bouwmaterialen

Bouwmarktketen HORNBACH bevestigt vandaag met de presentatie van haar jaarverslag de in maart gepubliceerde voorlopige cijfers. Het Duitse concern heeft boekjaar 2020/2021 (looptijd 1 maart 2020 tot en met 28 februari 2021) afgesloten met een netto-omzet van 5,5 miljard euro, een stijging van 15,4% ten opzichte van vorig jaar. Vanwege de langdurige lockdown in het laatste kwartaal blijft de omzet in Nederland achter ten opzichte van de Group. Voor komend jaar zijn de verwachtingen optimistisch. HORNBACH voorziet dat de vraag naar bouwmaterialen op lange termijn aanhoudt, doordat consumentengedrag blijvend veranderd is nu we meer belang hechten aan huis en tuin.

“Niemand gaat het afgelopen jaar vergeten”, blikt Evert de Goede, algemeen directeur HORNBACH Bouwmarkt Nederland terug. “Corona heeft voor uitdagende omstandigheden gezorgd. Flexibiliteit en innovatiekracht waren cruciaal om iedereen die graag wilde klussen van dienst te blijven, zelfs tijdens de lockdown. In krap twee dagen tijd stond ons click & collect systeem live. Ik heb dan ook enorme waardering voor onze medewerkers, iedereen heeft zich meer dan 100% ingezet. Kijken we vanuit de internationale groep, dan waren de coronamaatregelen het strengst in Nederland en dat zien we terug in de cijfers. Ook het nieuwe boekjaar zijn wij gestart tijdens een lockdown en momenteel werken we nog altijd onder beperkende maatregelen. Maar er ligt veel moois in het verschiet. Dit najaar openen we een nieuwe vestiging in Apeldoorn. Ook in Enschede wordt hard gewerkt aan een nieuwe projectbouwmarkt, die naar verwachting zal openen in de eerste helft van 2022.”

Online omzet verdubbeld
De netto-omzet van HORNBACH Group steeg met 15,4% tot 5,5 miljard euro in 2020/21. De grootste operationele subgroep, HORNBACH Baumarkt AG die per 28 februari 2021 in totaal 161 bouwmarkten met tuincentrum, twee specialistische bouwcentra en webwinkels in negen landen exploiteerde, zag de netto-omzet met 15,6% stijgen naar 5,1 miljard euro. Op like-for-likebasis en na aftrek van valuta-effecten nam de omzet met 14,7% toe, de hoogste waarde sinds de beursgang in 1993. De online omzet verdubbelde in boekjaar 2020/2021 en bereikte een verkoopaandeel van circa 17%. Dat is mede het gevolg van de click & collect verkopen, die tijdens lockdownsluitingen in veel Europese landen mogelijk bleven en onderdeel uitmaken van de online omzet.

Operationele winstgevendheid aanzienlijk verhoogd
Dankzij de sterke omzetgroei heeft HORNBACH Group haar operationele winstgevendheid aanzienlijk verhoogd ten opzichte van vorig boekjaar. De gecorrigeerde EBIT groeide beduidend sneller dan de omzet, met 43,8% tot 326,4 miljoen euro. De gecorrigeerde EBIT-marge steeg van 4,8% naar 6,0%. Subgroep HORNBACH Baumarkt AG zag de gecorrigeerde EBIT met 53,3% toenemen tot 278,8 miljoen euro en de gecorrigeerde EBIT-marge van 4,1% tot 5,4%. Daarbij moet de verbetering van winstgevendheid van bouwmarkten in Duitsland worden benadrukt.

Consumentengedrag blijvend veranderd, huis en tuin belangrijker
Hoewel de start van het nieuwe boekjaar werd beïnvloed door verkoopbeperkingen en mindere weersomstandigheden tijdens het tuinseizoen, kenmerkt het eerste kwartaal van dit boekjaar zich door een hoge klantvraag. Voor het volledige boekjaar 2021/2022 wordt verwacht dat de geconsolideerde omzet van de HORNBACH Group gelijk zal zijn aan boekjaar 2020/2021. Gecorrigeerd voor niet-operationele winsteffecten zal de EBIT naar verwachting onder het niveau van boekjaar 2020/2021 liggen (326,4 miljoen euro), maar aanzienlijk hoger zijn dan het niveau van pre-coronaboekjaar 2019/2020 (227 miljoen euro). De bouwmarktketen ziet de blijvende verandering in het consumentengedrag als belangrijkste reden. Als gevolg van het feit dat we meer tijd thuis moeten doorbrengen, wordt er veel meer belang gehecht aan een fijne thuis- en tuinomgeving. Dat gegeven is niet alleen een goede basis voor de ontwikkelingen in 2021/2022, maar zal ook de vraag naar bouwmaterialen op lange termijn aanwakkeren.

Kerncijfers HORNBACH Group (HORNBACH Holding AG & Co. KGaA Group)

Onderstaande gegevens zijn enkel voor persgerelateerde vragen.
Voor overige vragen (zoals over uw bestelling) kunt u terecht bij het contactformulier.


Hornbach Bouwmarkt Nederland
Maarten Post
Telefoon:030 - 266 98 98
E-mail:maarten.post@hornbach.com
Van Hulzen Communicatie
Fenna Zwerver
Telefoon:071 - 560 20 60 / 06 - 42 600 279
E-mail:hornbach@vanhulzencommunicatie.nl
Over HORNBACH
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 21.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels vijftien vestigingen in ons land. In 2020 hebben consumenten HORNBACH voor de vijftiende keer uitgeroepen tot Beste Bouwmarkt van Nederland. Ook nam HORNBACH dit jaar voor de derde keer op rij de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).

Volg Hornbach:

Instagram
Instagram has returned invalid data.

Volg ons

Social wall