HORNBACH publiceert definitieve cijfers boekjaar 2021/22

Marktaandeel bouwmarkt groeit naar 25% in Nederland

HORNBACH heeft een goed boekjaar achter de rug. Vandaag presenteert het concern het jaarverslag van de in maart gepubliceerde voorlopige cijfers. Het boekjaar 2021/22 (looptijd 1 maart 2021 tot en met 28 februari 2022) werd afgesloten met een record netto-omzet van 5,9 miljard euro. Dat is een stijging van 7,7% ten opzichte van vorig jaar. HORNBACH Nederland blijft goed presteren en marktaandeel winnen. De bouwmarktketen heeft inmiddels een kwart van de Nederlandse doe-het-zelf markt veroverd.

“Met HORNBACH Nederland draaiden we iets mindere cijfers dan het gemiddelde van de Group. Dit komt door de strengere lockdowns en coronamaatregelen waar wij afgelopen jaar mee te maken hadden”, blikt Evert de Goede, algemeen directeur HORNBACH Bouwmarkt Nederland terug. “Vergelijk ik onze prestaties binnen de branche in ons eigen land, dan doen we het duidelijk beter dan de markt. Dat zien we ook terug in ons marktaandeel. Vorig boekjaar schommelden we al rond de vijfentwintig procent. Met onze nieuwe vestiging in Enschede die we eind maart hebben geopend, breken we definitief door die grens van vijfentwintig procent. En dat precies vijfentwintig jaar nadat we onze eerste vestiging op Nederlandse bodem openden. Een fantastische mijlpaal voor al onze medewerkers. En we blijven groeien als grootste bouwmarkt. Binnenkort gaat in Nijmegen de eerste paal van onze achttiende bouwmarkt de grond in.”

Winststijging
De sterke omzetgroei van de HORNBACH Group zorgde voor groei van de operationele winst vergeleken met het jaar daarvoor. De aangepaste EBIT-marge op groepsniveau steeg van 6,0% naar 6,2%. Bij de subgroep HORNBACH Baumarkt AG steeg de aangepaste EBIT met 12,9% tot 314,7 miljoen EUR en de aangepaste EBIT-marge van 5,4% tot 5,7%.

Sterk dankzij drie succesfactoren
In het boekjaar 2021/22 zorgde corona wederom voor grote uitdagingen. Positief was de aanhoudende klustrend, ook nadat de coronamaatregelen stapsgewijs minder werden. HORNBACH is er opnieuw in geslaagd om op een adequate manier kansen te signaleren én te grijpen om zo sterker uit de situatie te komen. De bouwmarktketen schrijft dit succes toe aan drie centrale succesfactoren. Ten eerste de jarenlange investering in digitalisering en de interconnected retail-strategie (waaronder de webshop en de service Reserveren en Afhalen), die toonaangevend is binnen de doe-het-zelfbranche. Daarnaast heeft het flexibele logistieke concept inclusief de toekomstgerichte bevoorrading bijgedragen aan de goede resultaten. Datzelfde geldt tot slot voor de derde succesfactor: de volhardende inzet van alle medewerkers.

Vooruitzichten
HORNBACH kijkt optimistisch naar het lopende boekjaar. Dit lenteseizoen blijft de vraag naar bouw- en doe-het-zelf producten goed overeind, ondanks geopolitieke onzekerheid en prijsinflatie in bijna alle productcategorieën. Het verwachte beeld voor boekjaar 2022/23 is een lichte omzetgroei die gepaard gaat met een winst die net onder het niveau van het boekjaar 2021/22 ligt. Een preciezer vooruitzicht is lastig te schetsen vanwege de wisselvalligheid in de markt. HORNBACH blijft zich sterk inzetten voor een goede beschikbaarheid van de producten tegen de laagste prijsgarantie, ook ná je aankoop.