Hornbach reduceert CO2-uitstoot met 85%

Nieuwe vestiging Duiven volledig aangesloten op stadswarmtenet

Met de aansluiting van haar nieuwe bouwmarkt in Duiven op het stadswarmtenet van de gemeente zet Hornbach een nieuwe stap in maatschappelijk verantwoord ondernemen. De stadsverwarming, die draait op restwarmte van de afval- en energiecentrale in Duiven, zorgt ervoor dat Hornbach 85% minder CO2 uitstoot.

De bouw van de nieuwe Hornbach ligt op schema. Inmiddels zit de helft van alle heipalen in de grond en is men gestart met het aanleggen van de fundering waarbij rekening wordt gehouden met de aansluiting op het stadswarmtenet. Het gebruik van restwarmte voor verwarming en warm water past binnen de duurzame ambities van Hornbach. “Wij zijn altijd op zoek naar innovaties en verbeteringen”, zegt Evert de Goede – directeur Hornbach Nederland – hierover. “Vooral als deze het klimaat dienen.” Eerder sloot het bedrijf zijn vestiging in Amsterdam al aan op het Amsterdamse stadswarmtenet.

Restwarmte
De stadsverwarming van Nuon wordt geleverd vanuit de afvalverbrandingsinstallatie van AVR Duiven. De aansluiting op stadswarmte zal jaarlijks een vermindering van ruim 136 ton uitstoot van broeikasgassen opleveren. Ter vergelijking: voor een zelfde hoeveelheid CO2-reductie, zou je 1.376 zonnepanelen moeten plaatsen. De CO2-reductie van 136 ton is vergelijkbaar met 86 huizen met elk 16 zonnepanelen.

Van het gas af
Bijna 60% van het energieverbruik in Nederland is bestemd voor verwarming en warm tapwater. Daarvoor wordt tot nu toe vooral aardgas gebruikt. Het kabinet gaat de komende jaren duurzame alternatieven stimuleren. Daarbij wordt ingezet op besparing, duurzame warmtebronnen (zoals warmte-koudeopslag en zonthermie) én het gebruik van restwarmte. Met de tweede aansluiting van een grote bouwmarkt op stadsverwarming behoort Hornbach tot de koplopers in deze ontwikkeling.

Ilse Mijnders
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 19.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels veertien vestigingen in ons land. HORNBACH won in 2018 voor de dertiende keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’, en nam dit jaar ook de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).