HORNBACH roept op: ‘Spoel verf nooit door de gootsteen’

De projectbouwmarkt van Nederland doet mee met landelijke duurzaamheidscampagne

Na een verfklus blijkt ongeveer de helft van de mensen zijn kwasten en rollers af te spoelen onder de kraan. Verfresten belanden samen met schoon drinkwater in het riool en dat is verre van duurzaam. Om mensen bewust te maken van deze milieu-impact start vandaag de landelijke campagne ‘Spoel verf nooit door de gootsteen’. HORNBACH sluit zich aan bij dit initiatief samen met andere bouwmarktketens en verfproducenten in Nederland.

In 2023 vroeg Milieu Centraal ruim duizend consumenten hoe ze hun schilderspullen schoonmaken als zij klaar zijn met hun klus. “We schrokken ons rot van de uitkomst”, zegt Hoofd Inkoop & Marketing Maarten Post van HORNBACH. “De helft van de consumenten spoelt zijn verfgereedschap, zoals kwasten, rollers en verfbakjes, onder de kraan af. En 65% denkt zelfs dat dit geen enkel probleem is. Dat is het wel! Als dé projectbouwmarkt van Nederland vinden we het onze verantwoordelijkheid om mensen ervan bewust van te maken dat ze nooit verfresten door de gootsteen mogen spoelen.”

Samen consumenten bewust maken
Veel verfsoorten zijn watergedragen. Het is dus niet zo gek dat zo veel mensen denken dat het geen kwaad kan om schilderspullen onder de kraan af te spoelen. Verf bevat echter vervuilende stoffen die niet in het riool mogen belanden. Waterzuiverings- en drinkwaterbedrijven hebben de grootste moeite om het met verf vervuilde water te zuiveren. Om consumenten daar bewust van te maken, hebben de bouwmarkten en verfproducenten gezamenlijk besloten de campagne ‘Spoel verf nooit door de gootsteen’ te starten. Deze campagne wordt geïnitieerd door de brancheorganisatie voor de verf- en drukinktindustrie VVVF. De VVVF gaf Milieu Centraal opdracht voor het onderzoek onder consumenten dat met financiële steun van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werd uitgevoerd.

Bijdragen aan duurzame wereld
HORNBACH maakt het mogelijk om voor elk klusproject verantwoorde keuzes te maken die goed zijn voor mens en milieu. Post: “Zo willen we wezenlijk bijdragen aan een duurzame wereld voor de toekomst. Door ons bij de belangrijke campagne ‘Spoel verf nooit door de gootsteen’ aan te sluiten, hopen we een verschil te maken in de manier waarop consumenten omgaan met verfproducten. Wij gaan onze klanten actief informeren over hoe zij op een milieuvriendelijke manier met verf en verfproducten kunnen omgaan.”

Maximale aandacht
Om maximale aandacht te vragen voor de campagne zet HORNBACH meerdere kanalen in. De boodschap ‘Spoel verf nooit door de gootsteen’ wordt prominent gecommuniceerd op een speciale pagina op de eigen website, in nieuwsbrieven aan klanten en via posters in alle vestigingen. De campagne, die vandaag start, loopt minimaal een jaar. Meer informatie over de campagne is te vinden op hornbach.nl of www.spoelverfnooitdoordegootsteen.nl, waar ook bruikbare alternatieven worden gegeven voor het reinigen van schildergereedschap.