HORNBACH Zaandam viert 25-jarig bestaan

Eerste Nederlandse vestiging projectbouwmarkt

Groot feest vandaag aan de Symon Spiersweg in Zaandam. De HORNBACH-vestiging daar bestaat alweer een kwart eeuw. Alle reden om de bloemetjes buiten te zetten – letterlijk, met een bloemenmarkt – en klanten te verwennen met lekkernijen, demo’s en een springkussen voor de kleintjes. Ook voor medewerkers is het feest.

Precies 25 jaar geleden, op 2 april 1997, opende HORNBACH Zaandam zijn deuren. Dat heuglijke feit vierde de projectbouwmarktketen vanmorgen met taart en koffie voor de medewerkers van deze vestiging, uitgedeeld door het voltallige managementteam van HORNBACH Nederland. Vestigingsmanager Michael Linden: “Natuurlijk staan we hier graag bij stil, want ons team is het oranje hart van onze bouwmarkt.” Het team van HORNBACH Zaandam telt vijf medewerkers van het eerste uur. Ook veel anderen uit het team draaien al vele jaren mee. Linden: “Dat zegt iets over de werksfeer bij HORNBACH: het is een echt familiebedrijf.”

Klanten in het zonnetje
HORNBACH Zaandam werd een succes dankzij haar klantenkring van doe-het-zelvers en bouwprofessionals uit de regio. Linden: “Al 25 jaar kunnen zij bij ons terecht voor materialen en advies bij hun projecten. Door de grote voorraden en laagste prijsgarantie hebben we hier heel wat HORNBACH-fans. Die zetten we in het zonnetje.” Klanten worden ontvangen met gebak, ballonnen en een springkussen voor de kinderen. Jochem en zijn twee jonge zoons zijn blij verrast: “Wat een feestelijke ochtend zo! Wij komen even tuinspullen kopen en nu vallen we met onze neus in de boter.” Dhr. Timmerman (76) zet net zijn tanden in een hamburger: “Ik werkte vroeger als chauffeur en kende HORNBACH al uit Duitsland. Deze vestiging bezoek ik al vanaf het begin, ik kom er graag. Ik moest even iets ophalen en nu val ik midden in de festiviteiten. Een lekkere hamburger van de barbecue sla ik niet af!” Naast verse hamburgers en schepijs worden klanten getrakteerd op de kunsten van een houtzaagartiest en een hogedrukreinigerdemonstratie.  Zaandam is de eerste Nederlandse HORNBACH-vestiging, dus markeert dit feest ook de start van het jubileum van HORNBACH in Nederland.

25 jaar HORNBACH in Nederland
In 1997 opende Otmar HORNBACH, één van de grondleggers, de eerste Nederlandse vestiging van zijn familiebedrijf in Zaandam. Sindsdien heeft de projectbouwmarktketen flink aan de weg getimmerd. In 25 jaar tijd staat de teller op zeventien bouwmarkten verspreid over het land, en één vestiging HORNBACH Vloeren. De nieuwste werd afgelopen woensdag, 30 maart, geopend in Enschede. En HORNBACH groeit door, zowel met de projectbouwmarken, Vloeren-vestigingen als ook online. Op dit moment telt HORNBACH Nederland 3.300 medewerkers.