Hornbach zegt sorry

Bouwmarkt focust in nieuwe campagne op ruime assortiment

Hornbach Nederland vindt het tijd om sorry te zeggen. Tegen de bijrijder die niet meer in de volgeladen auto past. Sorry voor alle bumpers die piepend over de grond slepen door een volgeladen auto. Sorry voor alle files. Sorry dat we niet aan aanbiedingen doen, maar altijd de laagste prijs hebben. Sorry dat we voor klussers de mooiste plek op aarde zijn, zegt Hornbach, die voor alle ongemakken excuses wil maken, behalve voor één ding.

“Laten we eerlijk zijn”, zegt Maarten Post, Marketingmanager bij Hornbach. “Na een bezoek aan een van onze projectbouwmarkten ben je zo blij als een kind! Je hebt in één rit alle materialen kunnen verzamelen die je nodig hebt. Wij hebben de benodigde materialen in huis voor écht elk project. Van keuken tot huiskamer, van dakterras tot kinderkamer, van toilet tot boomhut. Wie kan daar nou tegenop? We zeggen dus géén sorry voor ons enorme assortiment van ruim 120.000 artikelen.”

Post benadrukt dat deze campagne is toegespitst op de Nederlandse markt. “Consumenten moeten in ons land soms een paar kilometer omrijden voor een Hornbach-vestiging, maar dat is altijd de moeite waard. Ze weten dat ze na een bezoek aan Hornbach niet meer verder hoeven te zoeken. De andere kant van zo’n reusachtig assortiment is natuurlijk wel dat die winkelwagen, vaker dan je lief is, voller is dan vooraf bedacht. En dat kan je weleens in ongemakkelijke situaties brengen …”

De commercials: van geïrriteerde wielrenners tot verbijsterde buurtbewoners
Extreem volgeladen auto’s spelen de hoofdrol in de nieuwe campagne van Hornbach, die in het teken staat van de meest onderscheidende usp van de projectbouwmarkt: 120.000 verschillende artikelen, ruime voorraden en altijd tegen gegarandeerd de laagste prijs. De komende maanden verschijnen op tv drie komische commercials waarin veel te volle auto’s de oorzaak zijn van irritante situaties op de weg en in de wijk. We zien een boze groep wielrenners, een oudere man die zijn balkonplantjes probeert te redden en buurtbewoners die hun oren beschermen tegen het geluid van een piepende bumper die over de grond sleept. “Die spotjes zijn lekker over the top, natuurlijk”, relativeert Maarten Post. “De boodschap kan maar duidelijk zijn, toch? We bieden onze oprechte excuses aan voor alle ongemakken die mensen door de fanatieke klusser moeten doorstaan. Maar je vindt bij Hornbach wel altijd wat je zoekt. Welk zeldzaam schroefje je ook nodig hebt, bij ons is-ie op voorraad. En daar zijn we trots op!”

Ilse Mijnders
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 19.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels veertien vestigingen in ons land. HORNBACH won in 2018 voor de dertiende keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’, en nam dit jaar ook de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).