Hornbach zet in op duurzaamheid

Alle Nederlandse bouwmarkten in 2020 voorzien van ledverlichting

Hornbach gaat nog dit jaar alle Nederlandse bouwmarkten voorzien van milieuvriendelijke ledverlichting. Daarmee zet de projectbouwmarkt nieuwe stappen in duurzaamheid en het verminderen van de CO2-uitstoot. Zeven van de vijftien vestigingen in ons land beschikken al over ledverlichting. Deze zomer wordt het startschot gegeven voor de ledconversie in de andere acht vestigingen.

“De ledconversie levert een aanzienlijke CO2-reductie op”, vertelt Evert de Goede, algemeen directeur Hornbach Nederland. De overstap naar ledverlichting is een logische, gezien Hornbachs visie op duurzaam ondernemen.  Evert de Goede vervolgt: “We zetten graag een stap extra. Onze vestigingen in Amsterdam en Duiven bijvoorbeeld, worden verwarmd met stadsverwarming waarvan de warmte afkomstig is van afvalverbrandingsinstallaties.”

Europees project
In heel Europa worden Hornbach-bouwmarkten die nog niet over ledverlichting beschikken omgebouwd. In totaal betreft het 125 vestigingen. In Nederland gaat het om de vestigingen in Groningen, Zaandam, Nieuwegein, Nieuwerkerk aan den IJssel, Wateringen, Breda, Tilburg en Kerkrade. De bouwmarktketen verwacht dat de investering van circa negen miljoen euro haar CO2-footprint met enkele duizenden tonnen per jaar vermindert en schat dat de elektriciteitskosten jaarlijks met vier miljoen euro dalen.

HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 21.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels vijftien vestigingen in ons land. In 2020 hebben consumenten HORNBACH voor de vijftiende keer uitgeroepen tot Beste Bouwmarkt van Nederland. Ook nam HORNBACH dit jaar voor de derde keer op rij de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).