HORNBACH zet in op duurzame energie

Zonnepanelen op bouwmarkten in Apeldoorn, Enschede en Den Haag

Nadat alle Nederlandse bouwmarkten van HORNBACH zijn voorzien van milieuvriendelijke ledverlichting, zet HORNBACH opnieuw stappen om haar bouwmarkten te verduurzamen. De nieuwe vestigingen in Apeldoorn en Enschede worden uitgerust met zonnepanelen, evenals de bestaande vestiging in Den Haag. De vestiging in Enschede wordt bovendien aangesloten op het duurzame stadswarmtenet.

“We hebben duurzaamheid ook in 2021 hoog op de agenda staan”, zegt Evert de Goede, Algemeen Directeur HORNBACH Nederland. “Om onze duurzaamheidsambities waar te maken, wordt niet alleen bij de bouw van nieuwe vestingen gefocust op duurzaamheid, maar maken we ook werk van het verduurzamen van bestaande vestingen. Zo hebben we al onze bouwmarkten van ledverlichting  voorzien en zetten nu we weer een mooie stap voorwaarts in het opwekken van duurzame energie. Om te beginnen worden onze nieuwe vestingen in Apeldoorn en Enschede en de bestaande vestiging in Den Haag uitgerust met zonnepanelen. Zo verminderen we onze CO2-footprint met duizenden tonnen per jaar.”

Nul op de elektriciteitsmeter
Met zo’n 3.000 zonnepanelen per dak, wordt circa 1.000 megawattuur elektriciteit per vestiging per jaar opgewekt. Daarmee worden de nieuwe bouwmarkten van HORNBACH zelfvoorzienend en slaat de elektriciteitsmeter 0 aan. De stroom is niet alleen voor eigen gebruik, maar kan ook worden teruggeleverd aan het netwerk.

Van het gas af
HORNBACH Enschede wordt bovendien aangesloten op het meest duurzame warmtenet van Nederland: de Warmtebaan. De warmte in dit stadswarmtenet wordt geleverd door Twence, een afvalenergiebedrijf dat warmte produceert uit de verbranding van regionaal sloop- en afvalhout. Met de aansluiting van HORNBACH Enschede op de stadsverwarming, alweer de vierde vestiging van de bouwmarktketen na Tilburg, Amsterdam en Duiven, behoort HORNBACH tot de koplopers in deze ontwikkeling.

HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 21.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels vijftien vestigingen in ons land. In 2020 hebben consumenten HORNBACH voor de vijftiende keer uitgeroepen tot Beste Bouwmarkt van Nederland. Ook nam HORNBACH dit jaar voor de derde keer op rij de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).

Instagram has returned invalid data.