Hornbach newsroom Persportaal van Hornbach Nederland voor mediaprofessionals
HORNBACH zet omzetgroei voort in eerste kwartaal 2021

HORNBACH zet omzetgroei voort in eerste kwartaal 2021

Coronamaatregelen drukken Nederlandse bijdrage groepsomzet

HORNBACH heeft haar omzet in het eerste kwartaal van 2021 weer verhoogd in vergelijking met het voorgaande jaar. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het Duitse concern vandaag presenteert. In het eerste kwartaal (looptijd 1 maart tot en met 31 mei 2021) steeg de groepsomzet met 6,4%. Een sterke prestatie, zeker gezien de beperkingen in verband met de COVID-19 lockdown in verschillende landen waar HORNBACH actief is. De vijftien Nederlandse vestigingen waren aan het begin van het kwartaal nog dicht en gingen daarna met beperkingen open. Dat heeft zijn weerslag gehad op het Nederlandse aandeel in de groepsomzet. De vraag naar doe-het-zelfproducten blijft ondertussen onverminderd hoog. HORNBACH is op basis van het eerste kwartaal voorzichtig optimistisch en verwacht een positieve omzetontwikkeling over het volledige boekjaar 2021/22.

Evert de Goede, Algemeen directeur HORNBACH Bouwmarkt Nederland, laat weten: “Het voorjaar was nat en koud, en voor ons geen ideale periode. Tot half maart zaten we in de volledige lockdown. Daarna mochten we slechts 50 klanten binnenlaten in onze vestigingen van gemiddeld 16.000m2. Veel Nederlanders wilden verder met hun klussen en verbouwingen, maar wij konden ze maar mondjesmaat ontvangen. Gelukkig kwam daar verbetering in. Winkelen zonder afspraak en 1 klant per 25m2 was vanaf 28 april mogelijk, maar nog wel met verkorte openingstijden.” Vanwege de beperkingen in het eerste kwartaal, die veel strikter waren dan in andere landen internationaal, bleef de omzet in Nederland achter. “We zitten inmiddels in een mooie oranjezomer. Er gaat een gevoel van optimisme door ons allemaal, zeker nu de overheid de coronamaatregelen verder versoepelt. Bij onze medewerkers, maar ook bij onze klanten die weer alle klussen kunnen oppakken. Maar we blijven oplettend en zetten de gezondheid en veiligheid van onze medewerkers en klanten op nummer 1. Ook onze groeiplannen gaan onverminderd door. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, werken we keihard om in het najaar onze zestiende vestiging in Apeldoorn te kunnen openen.”

Online passeert grens van 1 miljard euro
Vooral de online bestellingen en click & collect groeiden sterk in het eerste kwartaal van 2021/22. In totaal groeide de online-omzet (inclusief click & collect) met 71,2% tot 375 miljoen euro in vergelijking met hetzelfde kwartaal van het voorgaande jaar. Op een voortschrijdende twaalf maanden basis passeerde de onlineverkoop voor het eerst de grens van 1 miljard euro en was goed voor 19,4% van de totale omzet. Zeker ook in Nederland was click & collect erg populair door de lockdown en de beperkingen in de vestigingen. Tevens werd het nieuwe distributiecentrum in Eindhoven in het eerste kwartaal volledig operationeel, om het groeiend aantal online bestellingen goed te kunnen verwerken.

Blijvende omzetgroei
HORNBACH Group, het moederbedrijf van de gelijknamige bouwmarkten, is het boekjaar 2021/22 (looptijd 1 maart 2021 tot en met 28 februari 2022) gestart met een bijzondere omzet- en winstgroei. De geconsolideerde omzet steeg met 6,4% tot 1,68 miljard euro in het eerste kwartaal (looptijd 1 maart tot en met 31 mei 2021). Op 31 mei 2021 exploiteerde de grootste operationele subgroep, HORNBACH Baumarkt AG, 163 bouwmarkten met tuincentrum en webshop in negen Europese landen. De netto-omzet van het deelconcern groeide in het eerste kwartaal met 5,6% tot € 1,57 miljard. In Duitsland steeg de netto-omzet met 0,8% tot 814,9 miljoen euro. In andere Europese landen noteert de bouwmarkt een netto-omzetstijging van 11,3% naar een totaal van 760,9 miljoen euro. Het buitenlandse aandeel van de subgroep HORNBACH Baumarkt AG steeg daarmee van 45,8% naar 48,3%.

Kerncijfers HORNBACH Group 1e kwartaal 2021/22

Winstverwachting ongewijzigd
De directie acht het waarschijnlijk dat de verkoop in de HORNBACH Group zich iets beter zal ontwikkelen vanwege de grote vraag naar doe-het-zelf- en bouwproducten. Met betrekking tot de winstprognose voor het boekjaar 2021/22 gaat de HORNBACH Group er momenteel vanuit dat het gecorrigeerde bedrijfsresultaat (EBIT) van de Group tussen 290 en 326 miljoen euro zal liggen.

Onderstaande gegevens zijn enkel voor persgerelateerde vragen.
Voor overige vragen (zoals over uw bestelling) kunt u terecht bij het contactformulier.


Hornbach Bouwmarkt Nederland
Maarten Post
Telefoon:030 - 266 98 98
E-mail:maarten.post@hornbach.com
Van Hulzen Communicatie
Fenna Zwerver
Telefoon:071 - 560 20 60 / 06 - 42 600 279
E-mail:hornbach@vanhulzencommunicatie.nl
Over HORNBACH
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 21.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels vijftien vestigingen in ons land. In 2020 hebben consumenten HORNBACH voor de vijftiende keer uitgeroepen tot Beste Bouwmarkt van Nederland. Ook nam HORNBACH dit jaar voor de derde keer op rij de Webshop Award Bouwmarkten in ontvangst. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).

Volg Hornbach:

Instagram
Instagram has returned invalid data.

Volg ons

Social wall