HORNBACHhelpt bouwt buitenruimte voor Stichting Care4Kidz

Kaal stuk terrein omgebouwd tot sfeervolle ontspanningsplek

Stichting Care4Kidz begeleidt en behandelt Zuid-Limburgse jongeren met psychische en psychiatrische problemen. De locatie in Geleen wás al een fijne plek, maar de organisatie had niet de middelen om ook van de buitenruimte iets moois te maken. De enthousiaste vrijwilligers van HORNBACHhelpt schoten te hulp en bouwden het kale terrein in twee dagen om tot een sfeervolle ontspanningsplek.

“Op onze locatie in Geleen begeleiden we momenteel tien jongeren, in de leeftijd van 12 tot 17,” vertelt Maud Limpens, teamlid deeltijdbehandeling. “Veel van hen zijn langdurig uitgevallen op school, om allerlei redenen. Wij bieden ze een combinatie van onderwijs en behandeling, altijd met het doel om ze terug te begeleiden naar een school- of werkomgeving.” Care4Kidz speelt hiermee een onmisbare maatschappelijke rol: de stichting ondersteunt niet alleen de jongeren zelf, maar ook de arbeidsmarkt, het onderwijs en de reguliere zorg.

Gebrek aan middelen
“Belangrijk in onze aanpak is dat we de jongeren veel ruimte voor hun eigen ideeën geven,” zegt Maud. “Toen we laatst met z’n allen onkruid gingen wieden, bij een wat vergeten hoekje naast de parkeerplaatsen, sloeg hun verbeelding op hol. Ze begonnen meteen te overleggen wat je allemaal met zo’n plek kon doen. Als zorgorganisatie misten we daar helaas niet alleen de financiële middelen voor, maar ook de materialen en de mankracht. Gelukkig schoot HORNBACHhelpt direct te hulp.”

Extra snel gewerkt
“We zijn gewend om stevig door te pakken,” zegt Bob Rohenkohl, projectcoördinator van HORNBACHhelpt, “maar nu hebben we er extra vaart achter gezet. We wilden de buitenruimte per se voor de zomervakantie af hebben. Veel van deze jongeren hebben namelijk niet de mogelijkheid om met vakantie te gaan. Wij wilden ze met een aantrekkelijke nieuwe plek toch een soort vakantiegevoel geven.”

Overkapping op maat
Op donderdag 27 en vrijdag 28 juli werd er op het stukje terrein een ruime overkapping geplaatst, van 3 bij 4 meter, die bescherming biedt tegen de regen én al te felle zon. “De materialen waren al verzameld, en de overkapping is speciaal voor Care4Kidz ontworpen door onze collega en mede-vrijwilliger Stephanie Aerts, die dus precies wist wat er moest gebeuren,” zegt Bob. “Ook de organisatie zelf en de kinderen staken de handen uit de mouwen, dat was hartstikke mooi om te zien.”

Ruimte met karakter
Naast de overkapping stelde HORNBACHhelpt ook een loungeset, een barbecue en een gloednieuwe schommel beschikbaar. “We hadden al besloten dat we die op een aangrenzend stuk gras zouden plaatsen,” zegt Bob. “Maar voor alle veiligheid wilden we ook extra valzand aanbrengen om eventuele valpartijen te dempen. Daar hebben we een stuk voor uitgegraven. En met nieuwe aankleding hebben we de ruimte echt een eigen karakter gegeven, van de rest afgescheiden én een stuk sfeervoller gemaakt door rietschermen tegen het hek te plaatsen. We hebben ook verlichting aangebracht en twee grote buitenschilderijen aan de muren bevestigd. Het is een compleet andere, gezellige plek geworden. Ik ben heel blij dat we deze jongeren, die al zoveel tegenslagen hebben gehad, zoiets positiefs kunnen bieden.”

Waardevolle lessen
“Zo’n fijne eigen buitenruimte, waar de jongeren kunnen spelen, chillen, praten, of juist rustig alleen kunnen zijn, draagt enorm bij aan hun herstel, en aan een veilige terugkeer naar school of werk,” zegt Maud. “Het is fantastisch dat HORNBACHhelpt te hulp is geschoten om dit te realiseren. Meedenken en samenwerken met een team van enthousiaste professionals die projectmatig werken: dat is ontzettend leerzaam en stimulerend, en ik weet zeker dat de jongeren nog lang nagenieten van die positieve ervaring – liefst natuurlijk in hun eigen buitenruimte!”