HORNBACHhelpt bouwt garage om tot winkelruimte bij Just Be Homes in Kerkrade

Just Be Homes is een veilige haven voor mensen in Kerkrade die van een kleinere beurs moeten rondkomen. Iedereen kan er terecht voor gratis voedingsmiddelen, kleding en dekens. Maar de omgeving gaf Just Be Homes zo veel goederen om uit te delen, dat er in het huidige pand te weinig ruimte was om alles uit te stallen. Een garage naast het pand bood uitkomst, maar moest nog wel worden opgeknapt tot winkelruimte. Omdat Just Be Homes hier geen geld voor had, schoten de vrijwilligers van HORNBACHhelpt te hulp.

“Met 30 vrijwilligers bieden we mensen die het financieel even moeilijk hebben, een luisterend oor, een kopje koffie, een kom soep of een broodje aan”, zegt beheerder Herman Boijmans. “We geven zelfs regelmatig gratis spullen weg, die we van gulle gevers uit de regio krijgen. In de loop der tijd hadden we zo veel gedoneerde spullen, dat we ze niet meer kwijt konden. Er zat geen systeem in.” Om overzicht te krijgen, moest Just Be Homes extra ruimte vrijmaken. Maar hoe? “De oplossing lag bij de garage van 60 vierkante meter, die aan ons pand vastzit. Die moesten we eerst alleen wel ‘even’ tot winkelruimte ombouwen.”

Genoeg vrijwilligers, te weinig geld
Zelfs met 30 vrijwilligers verander je een garage niet zomaar in een winkelruimte. Meters beton en muur moesten worden geverfd en er waren grote wandrekken nodig voor het uitstallen van alle spullen. “Daar hadden we geen geld voor”, zucht Herman. Onlangs vertelde een oud-collega hem over HORNBACHhelpt, dat de buitenplaats van Stichting Care4Kidz in Geleen had omgetoverd tot prachtige ontspanningsplek. Toen Herman dit hoorde, besloot hij de vrijwilligers van HORNBACHhelpt te vragen of zij iets konden betekenen voor het project bij Just Be Homes.

Anderhalve dag klussen
Suzanne Gubbels, projectcoördinator bij HORNBACHhelpt in Kerkrade, keek direct uit naar deze klus: “Just Be Homes staat constant klaar voor anderen en dat is een ontzettend mooi initiatief.” Gemiddeld duurt een project één hele dag, maar voor de garage trok HORNBACHhelpt anderhalve dag uit. Op woensdag 12 juni gingen vijf enthousiaste, vakkundige vrijwilligers naar Just Be Homes. Ze verfden de garagemuren wit en coatten de betonvloer antraciet. Toen de dag erna alle verf droog was, werden er wandrekken van 8 meter lang aan de muren bevestigd. “De garage omtoveren tot winkelruimte is goed gelukt. Met deze ruimte kan Just Be Homes alle spullen weer mooi presenteren!” zegt Suzanne. Ook Herman is tevreden over het resultaat: “Met deze prachtige, strakke ruimte kunnen we nog jaren voort. Wat een vakwerk!”

Een reuzestap vooruit
Suzanne neemt haar petje af voor Just Be Homes: “De organisatie leunt vooral op oudere vrijwilligers. Met schijnbaar kleine dingen maken zij een groot verschil voor veel mensen. Dit soort instanties zijn voor veel mensen een geschenk uit de hemel. Fijn om ze bij dit project te kunnen helpen.” Herman is op zijn beurt dolgelukkig met de bijdrage van HORNBACHhelpt. “Dit is zo’n reuzestap vooruit voor ons”, zegt de beheerder. “Eindelijk kunnen we de bewoners in Kerkrade met een kleiner budget geven wat ze nodig hebben. Nog eenvoudig en efficiënt ook. Zonder het team van HORNBACHhelpt was dit ons niet gelukt. In één woord: fantastisch!”