HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals

HORNBACHhelpt bouwt keuken voor Stichting Centraal Sint Nicolaas Comité

Stichting Centraal St. Nicolaas Comité uit Tilburg helpt kinderen en ouderen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Het comité maakt met 150 vrijwilligers gebruik van een huurpand. Hier zat alleen nog geen keuken in om eten en drinken klaar te maken en te bewaren. Budget voor deze keuken was er niet, want het comité leeft van donaties en investeert al dat geld in de mensen die het ’t hardst nodig hebben. Toen de vrijwilligers van HORNBACHhelpt dat hoorden, besloten zij het keukenproject met beide handen aan te pakken.

“Als oudste Sint Nicolaas Comité van het land zetten wij ons in voor de bewoners van onze stad”, zegt bestuurslid Vincent van Baarle. “Kinderen uit minderbedeelde gezinnen bezorgen we een fijn Sinterklaasfeest, met cadeautjes en leuke activiteiten. Daarnaast brengen we eenzame ouderen in contact met andere mensen, bijvoorbeeld tijdens de Sinterklaasintocht of bij een ouderenmiddag.” Vanuit een huurpand zijn 150 vrijwilligers het hele jaar bezig voor het comité. Soms wel van zes uur ’s ochtends tot elf uur ’s avonds. Tussendoor moeten zij natuurlijk goed eten en drinken en daarom had het huurpand dringend een keuken nodig. Die was er namelijk nog niet. “Daar kunnen de vrijwilligers lekker koffiezetten, broodjes opwarmen, frisdrank koud zetten én voorraad aanleggen. Altijd handig”, licht Vincent toe.

Elke donatie bestemd voor kinderen en ouderen
Geld voor een nieuwe keuken bleek er niet te zijn. Het comité leeft van donaties en alles wat binnenkomt, wordt geïnvesteerd in goede doelen, activiteiten en initiatieven voor kinderen en ouderen. Vincent: “Daarom hadden we geen budget over voor een nieuwe keuken. Bovendien hadden we vaklui nodig om er überhaupt eentje te plaatsen, want de ruimte waar de keuken moest komen, was met 12m2 nogal krap. Een hele opgave om zo’n kleine ruimte optimaal te benutten.” Wendy van den Noort, een collega van Vincent, ging op zoek naar een oplossing. Ze kwam in contact met HORNBACHhelpt en vroeg de stichting of die iets kon betekenen voor het Sint Nicolaas Comité. Met succes!

Keukenkasten, combi-oven en een koelkast
Raymond Boogaarts, Projectcoördinator van HORNBACHhelpt in Tilburg, vertelt: “Een vrijgevig comité als dit kom je zelden tegen. We wilden dolgraag helpen en kwamen direct na Wendy’s aanvraag langs om de ruimte op te meten.” Op donderdag 12 september ging Raymond met drie vrijwilligers naar het Sint Nicolaas Comité om enkele grote keukenkasten te bezorgen. Ideaal voor opslag en voorraad. Vervolgens werd een gloednieuwe combi-oven neergezet en een hoge koelkast geïnstalleerd. HORNBACHhelpt werd tijdens de klus bijgestaan door professionele klusser Jeffrey Stolk, eigenaar van Jeff’s Hulp Dienst. “Dankzij onze mensen en Jeffreys inbreng was de keuken in één dag gebruiksklaar!”, aldus Raymond.

Een prachtig geschenk
Voor het Sinterklaascomité is de keuken een prachtig geschenk dat op een perfect moment komt. “Binnenkort bestaan we 125 jaar”, zegt Vincent. “Om zolang het hoofd boven water te houden, heb je organisaties als HORNBACHhelpt keihard nodig. Geld geven is één ding, maar dankzij hun expertise staat er nu een complete, fijne keuken. Dat maakt het werk voor onze vrijwilligers aangenamer en zo kunnen ze zich nog beter inzetten voor de kinderen en ouderen. We zijn HORNBACHhelpt enorm dankbaar!” Raymond heeft genoten van het project: “Dat wij deze keuken mochten plaatsen voor het comité, geeft ons veel voldoening. Hun vrijwilligers geven zo veel goeds aan de Tilburgse samenleving. Mooi om met HORNBACHhelpt iets voor ze terug te kunnen doen.”