HORNBACHhelpt bouwt veilige vuurplaats bij Scouting Lent

Een goed vuurtje maken. Dat leer je pas echt bij de scouting. Ook bij Scouting Lent, dat vlak langs het spoor aan de noordkant van Nijmegen te vinden is. Een grote wens van de scouting was om de vuurplaats mooier en veiliger te maken. Het ontbrak echter aan geld en mankracht om dit project uit te voeren. Dankzij Stichting HORNBACHhelpt is die nieuwe vuurplaats er nu toch gekomen.

Scouting Lent telt ongeveer 50 leden tussen de 7 en 15 jaar oud. Het is een prille en groeiende scoutingclub. Elke zaterdag nemen de scouts onder begeleiding van 10 vrijwilligers deel aan diverse activiteiten, zoals speurtochten, knopen leggen en vuur maken. Daarnaast doen ze aan sport en spel en gaan ze af en toe op kamp. “We bieden een mooie combinatie van traditionele en moderne activiteiten aan. De scouts doen alles in groepen. Zo leren ze samenwerken en dat is goed voor hun persoonlijke ontwikkeling”, zegt de voorzitter van de scouting Erik Mes.

Hulp van professionals
Erik had een langgekoesterde wens om van een kleine vuurkuil een nieuwe veilige vuurplaats te maken. Met daaromheen bankjes om met de scouts gezellig rond het vuur te kunnen zitten. Dat vraagt echter om geld, materiaal en mankracht. De contributie, gemeentesubsidie en giften die Scouting Lent ontvangt, zijn net voldoende voor de vaste lasten. Erik: “Willen we wat extra’s doen, dan krijgen we dat met wat creativiteit meestal wel voor elkaar. Maar een nieuwe veilige vuurplaats maken, is een groot project waar je hulp van professionals bij nodig hebt.”

Direct enthousiast
Erik besloot zijn wens te sturen naar HORNBACHhelpt; een stichting die zich geheel vrijwillig en vrijblijvend inzet voor maatschappelijke doelen in Nederland. “Toen we de wens van Scouting Lent binnenkregen, waren we direct enthousiast over dit leuke project.” Aan het woord is Evelien Hendriks, projectcoördinator van HORNBACHhelpt. “We hebben Erik uitgenodigd om langs te komen in onze gloednieuwe HORNBACH-vestiging. Samen hebben we zijn wensen doorgenomen en een lijst gemaakt met de materialen die nodig zijn om de vuurplaats te kunnen maken.”

Stalen vuurbak
Op de ochtend van zaterdag 21 oktober vertrok een team HORNBACHhelpt-vrijwilligers met alle materialen naar Scouting Lent. Samen met wat extra handen van de scouting, zijn ze met de vuurplaats aan de slag gegaan. Evelien: “We hebben een grote stalen bak voor de helft ingegraven. Ideaal om vuur in te maken. Daaromheen hebben we stevige bankjes gemaakt van betonnen U-elementen. Met ophoogzand en tegels is vervolgens een pad naar de vuurplaats aangelegd. Tot slot hebben we het geheel omheind met nieuwe beplanting. Een superleuk project dat we binnen één dag hebben afgerond.”

Vreugdevuur
Erik, alle vrijwilligers én de scouts zelf zijn blij met het resultaat. “We hebben alle ruimte om vuur te stoken en hier samen met onze welpen en scouts marshmallows, popcorn en broodjes klaar te maken. De nieuwe materialen zijn stevig, veilig en kunnen nog heel lang mee. Dit was ons zelf nooit gelukt. We zijn overrompeld door de hulp van HORNBACHhelpt en ongelooflijk dankbaar.” De succesvolle klusdag werd gezamenlijk en toepasselijk afgesloten met een vreugdevuur op de gloednieuwe vuurplaats van Scouting Lent.