HORNBACHhelpt brengt sfeer in verpleeghuis Clockstede

Clockstede, onderdeel van zorgketen Oosterlengte, heeft sinds 3 jaar een nieuw gebouw in Nieuwe Pekela, waar streekgenoten op leeftijd persoonlijke zorg krijgen. De gezamenlijke binnenruimte van het verpleeghuis oogde nog altijd kaal en steriel en kon dus wel wat sfeer en aankleding gebruiken. Omdat de organisatie te krap bij kas zat om dit voor elkaar te krijgen, gingen de vrijwilligers van HORNBACHhelpt op 23 juli naar Nieuwe Pekela om locatie Clockstede een stuk gezelliger te maken voor de bewoners.

“Oosterlengte Clockstede levert zowel thuis-, als verpleeghuiszorg voor 38 ouderen in Oost-Groningen, zodat ze hier op hun oude dag prettig kunnen vertoeven”, vertelt medewerker Annita Weltevreden. “Het vorige pand van Clockstede voldeed niet meer aan de veiligheidseisen.” Daarom verhuisden personeel en bewoners naar het huidige pand dat behalve nieuw, nogal kleurloos was en steriel aanvoelde. “Mijn collega’s en ik trekken na werk de deur achter ons dicht en zoeken ons eigen knusse thuis op. Voor de bewoners is Clockstede hun thuis. Zij verdienen hier ook die warmte en gezelligheid.”

Te weinig budget voor aankleding
De aula van Clockstede wordt omringd door vier nissen van 20m2. “Die gebruikten we alleen voor opslag. Logisch dat de bewoners hun kamer niet uitkwamen om hier gezellig samen te zitten. Zo zonde”, zegt Annita. Met haar collega’s bedacht ze dat een likje verf, kamerplanten en kastjes de nissen al veel gezelliger zouden maken. “In één nis wilden we zelfs een wellnessplek creëren met spiegels, make-up en een comfortabele stoel. En in een andere nis zagen we al een sfeervolle minibibliotheek voor ons. Maar qua budget liepen we vast, onder meer omdat de verhuizing naar het nieuwe pand veel geld gekost had”, verklaart Annita. Toen ze online zocht naar fondsen en oplossingen, las ze over Stichting HORNBACHhelpt. “Ik trok de stoute schoenen aan en vroeg hun om hulp.”

4 nissen in 5 uur klaar
“Toen Annita’s aanvraag binnenkwam, kregen we spontaan zin om die make-over aan te pakken”, zegt Gerben Jansema, Projectcoördinator bij HORNBACHhelpt in Groningen. “Met vier nissen van 20m2 kregen we namelijk alle ruimte om er wat moois van te maken.” Op 23 juli reisde Gerben met vijf vrijwilligers van HORNBACHhelpt af naar Nieuwe Pekela. “We gaven de muren een frisse kleur. Ook plaatsten we canvasdoeken, installeerden sfeerverlichting en zetten onderhoudsvriendelijke kamerplanten neer. De wellnesshoek gaven we een ludieke twist met gereedschapskistjes waar de make-upspullen in kunnen. In de bibliotheek bevestigden we opbergkisten aan de muur, in een speelse tetris-opstelling. Het verpleeghuis kan nu gemakkelijk honderden boeken kwijt. Binnen 5 uur waren we al klaar met het grote project, mede doordat enkele vrijwilligers van Clockstede ons geweldig hielpen!”

Fantastisch resultaat
“Dit is precies de sfeer die we wilden voor onze bewoners”, zegt Annita, als ze naar de opgeknapte nissen kijkt. “Gerben heeft dit fantastisch opgepakt met zijn team van vrijwilligers. De bewoners en hun familieleden zijn HORNBACHhelpt enorm dankbaar. Iedereen vindt dat de nissen het hele gebouw gezelliger maken.” Voor Gerben was het project bij Clockstede al helemaal bijzonder, omdat het zijn laatste HORNBACHhelpt-klus was. “Ik ga dit werk enorm missen. Voor zorgcomplexen als deze, die zo hun best doen om het de bewoners naar de zin te maken, werken we ons als vrijwilligers met liefde in het zweet.”