HORNBACHhelpt geeft overkapping Stichting Perspektief een 2e leven

Aan de Brasserskade in Delft wonen 24 mensen in een beschermde woonvorm bij Stichting Perspektief. In de tuin stond een verouderde overkapping. Niet erg uitnodigend voor bewoners en medewerkers om er gezellig te gaan zitten en te ontspannen. HORNBACHhelpt maakte er op woensdag 1 maart weer een sfeervolle plek van. Stichting Perspektief is klaar voor de lente!

De bewoners van Stichting Perspektief wonen zelfstandig, ieder in hun eigen appartement. Ze krijgen er professionele ondersteuning op leefgebieden als financiën, sociale vaardigheden en huishouden. “We zijn er 24/7 voor ze”, vertelt woonbegeleider Jesse. “Onze bewoners hebben bijvoorbeeld psychotische problematiek zoals schizofrenie, ontwikkelingsstoornissen als autisme, een verstandelijke beperking, zijn bekend met verslaving of een combinatie van problemen. Wij bieden ze hier een veilig thuis en een fijne leefomgeving.”

Buitenplek is van onschatbare waarde
Bij de fijne leefomgeving die Stichting Perspektief bewoners biedt, hoort ook een tuin. Het is prettig voor bewoners als ze buiten op een gezellige plek kunnen samenkomen, een boek kunnen lezen of rustig met hun begeleider kunnen praten. Die plek is er in de vorm van een overkapping. Het probleem is echter dat daar jarenlang niets aan is gedaan. De overkapping is verouderd, vergrijsd en er staan oude meubels in. Omdat de stichting afhankelijk is van geldschieters en beperkte zorgbudgetten, zijn er onvoldoende middelen om de overkapping op te knappen. “Toch wilden we dat heel graag voor onze bewoners doen”, zegt Jesse. “Een gezellige en veilige buitenplek is hier van onschatbare waarde. We besloten zelf een opknapplan te maken en aan HORNBACHhelpt te vragen of ze ons daarmee konden helpen. Daar werd gelukkig heel positief op gereageerd.”

Timmermansogen
Op 1 maart reden vijf HORNBACHhelpt-vrijwilligers in een bus vol met bouw- en verfmaterialen richting de Brasserskade om de overkapping een tweede leven te geven. Dankzij grondig voorbereidend werk van projectcoördinator Petra Hesseling, konden ze direct aan de slag. “Een paar collega’s met echte timmermansogen hebben het dak en de zijkanten voorzien van nieuwe kanaalplaten. Hierdoor staat de constructie weer als een huis. Ondertussen heeft de rest van ons team het houtwerk geschilderd, een nieuwe hoekbank gemaakt en een plantenbak vol verse planten neergezet. De bewoners van Stichting Perspektief kunnen weer jarenlang genieten van de opgeknapte overkapping.” Het is gelukt om het hele project in één dag af te ronden, mede dankzij de hulp van Jesse en zijn collega Ronald. “Het is toch niet HORNBACH voert uit?”, zegt Jesse. “Het is HORNBACHhelpt. Natuurlijk helpen we mee.”

Stigma is verkeerd
Petra heeft veel waardering voor de instelling van Jesse. “De passie waarmee hij zijn werk doet is ongelooflijk. Tijdens de pauzes hebben we de bewoners ontmoet. Als je hun verhalen hoort, dan word je daar stil van. Het is mij ook duidelijk geworden dat iedereen even uit balans kan raken. Bijvoorbeeld door een scheiding of ontslag. Het stigma ‘eigen schuld dikke bult’ dat op deze groep rust, is echt verkeerd. Waar iemand vandaan komt, vindt Jesse niet belangrijk. Hij maakt het dat alle mensen er hier toe doen. Dat inspireert mij om mijn handen uit de mouwen te steken voor een ander.”

Kostbare vrije tijd
Aan het eind van de dag stonden de bewoners en medewerkers van Stichting Perspektief met blije gezichten bij de opgeknapte overkapping. Met de lente voor de deur, is het mooi op tijd klaar. “Dat was niet gelukt zonder hulp van HORNBACHhelpt”, zegt Jesse. “We hebben er allemaal zin in om er volop gebruik van te maken. Wat ik trouwens van tevoren niet wist, is dat de vrijwilligers van HORNBACH ons kwamen helpen in hun eigen kostbare vrije tijd. Alle bewoners en medewerkers zijn ze daar ongelooflijk dankbaar voor.”