HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals

HORNBACHhelpt klust in Meppel voor Activeringscentrum De MensA

Activeringscentrum De MensA geeft mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken, een doel en eigenwaarde. Omdat De MensA steeds meer mensen in de moestuin zag werken, wilde het centrum die uitbreiden met een tuinhuis en tuinkas. Bovendien had een bijgebouw van het pand een energiezuinige tochtsluis nodig. Toen de vrijwilligers van HORNBACHhelpt hoorden dat hiervoor onvoldoende geld, kennis en materialen aanwezig was, schoten ze direct te hulp.

Sinds 2010 biedt De MensA in Meppel jongeren, ouderen en statushouders een fijne plek om andere mensen te ontmoeten. Maar er gebeurt meer, aldus coördinator en coach Joke Emmink: “We organiseren activiteiten, helpen bij het zoeken naar een baan en moedigen mensen aan hun schulden aan te pakken. Alles is bespreekbaar.” De gezamenlijke maaltijd vormt het hoogtepunt voor de bezoekers, met het liefst verse, biologische groente uit eigen moestuin. Omdat steeds meer mensen in de moestuin wilden werken, wenste Joke deze uit te breiden. Daarnaast wilde ze het pand van De MensA energiezuiniger maken, want “energie kost zo veel geld. We stoken niet voor de mussen!”

Zware klussen in tuin en bijgebouw
“We zitten in een oud schoolgebouw, waar we hopelijk nog lang kunnen blijven”, vervolgt Joke. “Voor onze activiteiten zijn we afhankelijk van de gemeenschap, want geld is er nauwelijks. Ook niet voor de uitbreiding van de moestuin. We hebben al eens geprobeerd om zelf de moestuin uit te breiden, samen met onze bezoekers. Maar zo’n grote klus was voor veel van hen fysiek te zwaar.” Voor die eerdere poging had de MensA inspiratie opgedaan bij Stichting Focus in Zwolle. Het prachtige buitenplein, in 2022 door HORNBACHhelpt aangelegd, sprak Joke wel aan. Met dat voorbeeld in het achterhoofd besloot ze de vrijwilligers van HORNBACHhelpt te vragen of ze voor De MensA een zelfvoorzienende moestuin en een energiebesparend bijgebouw konden realiseren.

Tochtsluis, tuinhuis en tuinkas
Daniëlle Beunk, projectcoördinator van HORNBACHhelpt, voelde het enthousiasme van haar collega’s, toen Jokes aanvraag binnenkwam. “In Zwolle vinden we altijd makkelijk vrijwilligers voor dit soort klussen”, zegt ze. “Iedereen vindt het fantastisch om met collega’s aan maatschappelijke projecten te werken.” Ook op 29 mei bleek dit het geval. Maar liefst 7 vrijwilligers van HORNBACHhelpt gingen met Daniëlle mee naar De MensA. In duo’s werkten ze tussen 10 uur ’s morgens en 4 uur ’s middags aan het project. Om de warmte in het bijgebouw binnen te houden, legden ze een tochtsluis aan. Dit is een gang met deuren aan beide kanten. De ene deur gaat pas open, als de andere sluit. Bij de moestuin plaatsten ze een tuinkas om extra groenten in te verbouwen. Ook bouwden ze een tuinhuis.

Dankbaar, waardevol werk
“Met de nieuwe moestuin zijn we wat groente betreft zelfvoorzienend en het bijgebouw is energiezuinig. We zijn ontzettend dankbaar voor de hulp bij dit project”, aldus Joke. “Ons motto is niet voor niets ‘Alleen kun je niks, samen kunnen we alles.’ We profiteren van elkaars kwaliteiten en iedereen kan meedoen.” Ook Daniëlle kijkt terug op een fijne, geslaagde dag: “Dit soort projecten blijven ongelooflijk leuk om te doen. Bovendien bereidde De MensA een heerlijke lunch voor ons! Hun blijk van waardering en dankbaarheid voor het team van HORNBACHhelpt, doet onze vrijwilligers goed. Prachtig om dit centrum op deze manier vooruit te helpen.”