HORNBACHhelpt maakt ontmoetingscentrum Emmastaete warm en sfeervol

Op zaterdag 15 oktober is ontmoetingscentrum Emmastaete in Hendrik Ido Ambacht flink opgefleurd. HORNBACHhelpt toverde het koude kille centrum om in een sfeervolle ruimte. Daarmee is het weer een fijne plek geworden voor ouderen en buurtbewoners om samen te komen. Anja Hokke van Emmastaete: “Dankzij HORNBACHhelpt genieten de mensen van een sfeervol Emmastaete waar zij samen leuke dingen kunnen doen en met elkaar kunnen eten. Een langgekoesterde wens is uitgekomen.”

Emmastaete is één van de ontmoetingscentra van De Blije Borgh; een woonlocatie in Hendrik Ido Ambacht waar ouderen zelfstandig wonen. De deuren van Emmastaete staan niet alleen open voor de bewoners. Ook mensen uit de buurt kunnen hier terecht. Anja is gastvrouw van Emmastaete: “Voor veel mensen zijn wij een belangrijke plek voor het sociale contact met anderen. Samen met vrijwilligers organiseren we leuke activiteiten. Onze gasten kunnen hier ook terecht om een kop koffie te drinken en met elkaar te eten in ons restaurant.” Door de overheersende grijsblauwe kleuren was de uitstraling van het ontmoetingscentrum echter koud en kil. Niet echt een uitnodigende gezellige huiskamersfeer dus. “We hadden al langer een lijst met wensen voor een nieuwe inrichting en andere kleuren. Helaas kwam het er tot op heden echter niet van, daar is gewoon geen geld voor in de zorg.”

In één dag
Om het ontmoetingscentrum toch sfeervol te kunnen maken voor de ouderen en buurtbewoners, besloten de medewerkers stichting HORNBACHhelpt om hulp te vragen. Hun verzoek kreeg groen licht. Voor Raymond Dekens, projectleider van HORNBACHhelpt in Nieuwerkerk, betekende dat een mooi project om op te pakken. “Ik ben bij Emmastaete langsgegaan. Samen met Anja heb ik hun wensenlijst doorgenomen en vanuit mijn vakkennis meegedacht hoe we het een en ander konden aanpakken.” Op 15 oktober trokken zeven vrijwilligers van HORNBACHhelpt een vrije dag uit om de muren en een boekenkast van een nieuwe laag verf te voorzien. Verder is de bar gezellig gemaakt met onder andere nieuwe hanglampen, zijn er planten en een mooie staande lamp neergezet en een paar schilderijen opgehangen. “Omdat we alle spullen een paar dagen eerder al hadden klaargezet, konden we gelijk aan het werk. Daarbij kregen we ook nog eens hulp van drie vrijwilligers en een medewerker van Emmastaete. Zo lukte het om in één dag het project aan te pakken en er een sfeervolle ruimte van te maken.”

Mooi en warm initiatief
Het kostte Raymond geen enkele moeite om een HORNBACHhelpt-team samen te stellen voor dit project. “Iedereen stond te trappelen. Om zoiets voor anderen te kunnen doen, geeft ons allemaal ontzettend veel voldoening en energie. Zeker als je aan het einde van de dag alle ouderen, buurtbewoners, medewerkers en vrijwilligers van Emmastaete ziet genieten van hun opgeknapte ontmoetingscentrum. Dat is onbetaalbaar.” De aanloop van ouderen en mensen uit de buurt gaat ongetwijfeld toenemen en dat zorgt voor een gezellige drukte met veel sociale activiteiten en contacten. Dat is precies wat Anja wilde bereiken. “Dankzij de huiskamersfeer is het veel aantrekkelijker geworden om hier met elkaar te eten, koffie te drinken en spelletjes te doen. We gaan binnenkort nog een feestelijke opening organiseren. Dan kan iedereen zien hoe mooi het geworden is. Al onze gasten lopen nu al met een grote glimlach onze ontmoetingsruimte binnen. Ze hebben dit wel verdiend na de zware coronatijd. We zijn HORNBACH ongelooflijk dankbaar. Hun stichting is een bijzonder mooi en warm initiatief.”