HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals

HORNBACHhelpt plaatst blokhut bij speeltuin de Gibraltar

Meer speelruimte én vellig gebruik invalidentoilet voor kinderen met beperking

Onbezonnen en veilig spelen, middenin Amsterdam, omringd door groen. Waar vind je zoiets nog? Simpel: bij De Gibraltar. Een vrolijke speeltuin met extra veel aandacht voor kinderen met een beperking. Vandaag heeft Stichting HORNBACHhelpt er een nieuwe blokhut geplaatst. Daardoor kunnen de kinderen er hun speelgoed gemakkelijk opslaan, hebben ze nóg meer ruimte om te spelen en kan bovendien veilig gebruik worden gemaakt van het invalidentoilet.

De Gibraltar in Amsterdam is een speeltuin voor de buurt, door de buurt. De speeltuin is zes dagen per week voor iedereen toegankelijk, maar richt zich in het bijzonder op kinderen met een beperking. Denk aan kinderen met autisme of het downsyndroom, of kinderen die moeite hebben met lopen. Door de geïsoleerde locatie hebben ze bij De Gibraltar alle ruimte om veilig te spelen, zonder zorgen over het verkeer. Daarnaast zijn er aangepaste speeltoestellen, en hebben de beheerders veel ervaring met de begeleiding van kinderen met een beperking.

Een ruime opslagplaats
“We hadden meteen een goed gevoel bij de hulpvraag van De Gibraltar”, vertelt Harry van Zanten, vrijwilliger van Stichting HORNBACHhelpt. “Hoe mooi is het als je iets kunt bijdragen aan zo’n bijzondere plek? Met ons team van zes vrijwilligers hebben we eerst een bankje verplaatst en deze dichter bij de rolstoelschommel gezet. Daarna hebben we op de vrijgekomen plek een blokhut gebouwd. Een ruime opslagplaats voor allerlei soorten speelgoed, zoals ballen en wagens, maar ook voor schepjes en ander tuingereedschap. We hebben nu al veel enthousiaste reacties gehad. Ja, dan ga je natuurlijk heel tevreden naar huis: je hebt iets gedaan voor een ander, én je hebt een leuke dag met elkaar gehad!”

Toffe blokhut, comfortabel invalidentoilet
Samen met haar collega Jolanda Mulder beheert Rhea Labree De Gibraltar. “Wij zijn geen grote stichting, dat maakt het lastig om subsidie aan te vragen. Steun of donaties vanuit de omgeving spreken ook niet voor zich: we zitten niet in het volle zicht. En doordat kinderen met een beperking vaak naar een speciale school gaan, buiten de buurt, beseft niet iedereen dat ook zíj een veilige speelplek nodig hebben. Dus het was voor ons heel bijzonder dat HORNBACHhelpt meteen zo enthousiast reageerde en aan de slag ging. Voorheen hadden we zo weinig ruimte dat we veel van onze speeltoestellen wel móesten opslaan in het toiletgebouwtje. Zeker voor de kinderen die in een rolstoel zitten, was het daardoor vaak lastig om naar het toilet te gaan. Moesten ze steeds om al die spullen heen. Nu kunnen we al het speelgoed kwijt in de blokhut en kunnen we het andere gebouwtje volledig gebruiken als comfortabel invalidentoilet. En de blokhut ziet er ook nog eens heel tof uit. We zijn er superblij mee, en de kinderen nóg meer!”