HORNBACHhelpt realiseert nieuwe tuin voor dagcentrum Bizzi

Dagcentrum Bizzi in Nootdorp is al 20 jaar een fijne plek voor volwassenen met een verstandelijke beperking. Na al die tijd lag hun tuin er echter wel schots, scheef en erg ongezellig bij. Geld voor een serieuze opknapbeurt was er niet. Gelukkig kreeg het dagcentrum hulp van alle kanten. Ook van de vrijwilligers van HORNBACHhelpt die op maandag 5 juni van de tuin een heerlijke buitenplek maakten.

Dagcentrum Bizzi is één van de locaties van Stichting Ipse de Bruggen. (Jong-)volwassenen met een verstandelijke en/of meervoudige beperking kunnen hier in hun eigen tempo meedoen aan allerlei activiteiten. “We hebben in totaal zo’n 85 cliënten”, vertelt begeleidster Jacqueline de Jong. “Ze maken hier onder andere muziek, werken in ons atelier of in de keuken en doen productiewerk voor bedrijven. Dat gebeurt hier nu al 20 jaar en dat doen we met veel plezier.”

Een onoverzichtelijke chaos
Jacqueline vond het 20-jarig fbestaan van Bizzi een mooi moment om iets bijzonders te doen. Haar idee was om de tuin flink onder handen te nemen. “Ons buitenterrein was een onoverzichtelijke chaos geworden en voor rolstoelen nauwelijks meer toegankelijk. Er moest erg veel gebeuren. Ik wist dat onze stichting daar onvoldoende geld voor had. Een vriendin tipte mij om eens met HORNBACHhelpt contact op te nemen. Ik kreeg een hele positieve reactie dat ze ons graag kwamen helpen. Toen ik dat goede nieuws vertelde aan collega’s en cliënten, stond iedereen te stuiteren van geluk.”

Megaproject
Leo Wubben is Projectcoördinator van HORNBACHhelpt. Hij ging langs bij het dagcentrum om het werk op te nemen en de wensen van Jacqueline aan te horen. “Ik wist meteen dat het een megaproject was. Het buitenterrein mooi aankleden zag ik helemaal zitten, maar dan moest eerst het hele terrein kaal worden gemaakt en opnieuw worden bestraat. Dat was echt wat te veel voor ons kleine team HORNBACHhelpt vrijwilligers.” Jacqueline besloot de oude tegels eruit te halen samen met cliënten, collega’s en enkele ouders van cliënten. De buren van Bizzi hielpen met het verwijderen van al het groen. En de nieuwe bestrating kon tegen een vriendelijke prijs door een ander bedrijf worden aangelegd.

Lekker chillen in een nestschommel
Na al het voorbereidende werk kon HORNBACHhelpt op maandag 5 juni aan de slag. Leo had alle materialen in de week ervoor verzameld en laten afleveren bij Bizzi. “We zijn begonnen met het bouwen van een stellage voor een nieuwe nestschommel die ze dolgraag wilden hebben. Dat is een enorme schommel waar je heerlijk in kan liggen. Dankzij een tillift kunnen zelfs mensen die in een rolstoel zitten er gebruik van maken. Vervolgens hebben we van steigerhout een ruime hoekbank gebouwd. En om wat natuur en gezelligheid in de tuin te brengen, hebben we plantenbakken gemaakt. Daarvoor hebben we U-blokken gebruikt zodat cliënten op de rand van de bakken kunnen zitten. In die bakken hebben we stevige onderhoudsvriendelijke planten gezet. Ook staan er kruidenplantjes in, zodat cliënten er lekker van kunnen plukken om er bijvoorbeeld thee van te maken.”

Mooiste cadeau
HORNBACHhelpt had de klus na flink doorwerken in één dag geklaard, mede dankzij de hulp van cliënten en begeleiders. “Het was een bijzonder gezellige dag met iedereen”, zegt Leo. “Het is geweldig leuk om vrijwillig iets voor een ander te kunnen doen.” Ook Jacqueline kijkt voldaan en dankbaar terug op het project. “Zonder HORNBACHhelpt hadden we dit nooit voor elkaar gekregen. We gaan hier met onze cliënten enorm van genieten. We hebben al heel wat buitenactiviteiten gepland voor de zomer. Een mooier cadeau voor ons 20-jarig jubileum hadden we ons niet kunnen wensen.”