HORNBACH newsroom Persportaal van HORNBACH Nederland voor mediaprofessionals

HORNBACHhelpt richt binnentuin in van Stichting Broodje Aap & Linke Soep

Stichting Broodje Aap & Linke Soep in Tilburg, biedt mensen die nieuw zijn in Nederland een fijne ontmoetingsplek. Er wordt samen gekookt, gegeten en vooral geoefend met de Nederlandse taal. Bij mooi weer kunnen de deelnemers ook terecht in de binnentuin, maar die was nog behoorlijk kaal. Omdat de stichting de middelen niet had om er wat van te maken, besloot HORNBACHhelpt de binnenplaats aan te pakken.

Nieuwkomers in Nederland zijn verplicht om in te burgeren en de taal te leren. Omdat het niet altijd makkelijk is om daarvoor een plek te vinden, heeft Stichting Broodje Aap & Linke Soep daar wat op bedacht. “Alle nieuwkomers zijn hier welkom om elkaar te ontmoeten en te kletsen terwijl ze samen koken en eten”, vertelt Sannie Post die kok, leermeester en coach is bij Broodje Aap & Linke Soep. “Centraal staat het leren en gebruiken van de Nederlandse taal. Dat doen onze deelnemers onder begeleiding van onze twintig taalvrijwilligers. Daarnaast geven we horecatraining en begeleiden we de mensen naar stage en werk.” Zo draagt de stichting bij aan taalverrijking, participatie en verbinding van nieuwkomers in onze samenleving.

Kale binnentuin
In Tilburg heeft Broodje Aap & Linke Soep ongeveer 55 deelnemers met wel twintig verschillende culturen. Van vluchtelingen uit landen als Syrië, Afghanistan en Somalië tot expats die voor langere tijd in Nederland komen wonen. Sannie: “Door onze Nederlandse taallessen te combineren met samen koken, ontstaat een ongedwongen veilige sfeer. Mensen vertellen graag over de gerechten uit hun eigen land. Het is mooi om te zien hoe ze dat steeds beter in het Nederlands lukt.” De deelnemers maken eten op bestelling of ze eten het samen op. “Dat samen eten verbindt”, vertelt Sannie verder. “En met lekker weer doen we dat het liefst buiten. Onze binnentuin is onlangs opnieuw betegeld, maar was nog erg kaal. Helaas hebben we te weinig middelen voor de inrichting. Daarom besloten we HORNBACHhelpt te vragen om hulp.”

Zitjes, kruidenplanten en modderkeuken
Raymond Boogaarts is Projectcoördinator van HORNBACHhelpt en ging snel langs bij Broodje Aap & Linke Soep om te kijken wat er moest gebeuren. “Ik vond het meteen een mooi project om de mouwen voor op te stropen. En dat hebben we met ons HORNBACHhelpt-team dan ook gedaan”, laat Raymond weten. “We hebben twee steigerhouten tafels gebouwd en een picknickbank in elkaar gezet zodat iedereen lekker buiten kan zitten. Ook hebben we twee kweekkastjes neergezet om verse kruiden in te kweken met de zaadjes die we hebben achtergelaten. Na een tijdje kunnen de kruiden worden overgeplant naar de houten bloembakken die we hebben gebouwd.” Zodra de kruiden volgroeid zijn, kunnen ze worden geoogst om te gebruiken in de gerechten. En omdat er ook regelmatig kinderen rondlopen, heeft HORNBACHhelpt een modderkeuken aangelegd. “Dat is een plek met veel water en zand waar kinderen lekker hun gang kunnen gaan.”

Feestelijk in gebruik genomen
Dankzij goed voorbereidend werk van Raymond, lukte het HORNBACHhelpt om het project samen met vrijwilligers van Broodje Aap & Linke Soep in twee dagen af te krijgen. Zo kon de nieuwe binnentuin op vrijdag 30 juni meteen feestelijk in gebruik worden genomen. “Dat was een mooi moment”, laat Raymond weten. “De dankbaarheid van alle aanwezige mensen was enorm. Daar doe je het voor.” Sannie is één van die vele dankbare mensen. “Onze binnentuin is een geweldig fijne plek geworden, die we samen met Stichting Rijnevaer en Stichting Voor Elk Wat Wils gebruiken. Het was ons nooit gelukt om dit zelf zo goed voor elkaar te krijgen. We kunnen nu lekker buiten zitten. Dat geeft nog meer ontspanning om met elkaar te eten, te kletsen en de Nederlandse taal te leren.”